ostrov Rab - doprava




Doprava na ostrov Rab

Je možné zvolit několik variant cesty. Někdo kombinuje Rakousko-Maďarsko-Slovinsko, někdo zase Slovensko-Maďarsko-Slovinsko atd... Každá varianta má svoje pro a proti a je na vás, jak se rozhodnete hlavně s ohledem na momentální situaci a termín. Podrobné mapy včetně vyznačené základní trasy, cestovních itinerářů a místa pobytu zasíláme e-mailem nebo poštou po složení zálohy za pobyt spolu se smlouvou. Nahoře v odkazu ÚAMK jsou všechny potřebné informace a dopravní předpisy jednotlivých států.

Varianta Rakousko :

Dálniční síť v Rakousku je směrem do Slovinska kompletní a pokud máte i slovinskou dálniční známku můžete přejet i skoro celé Slovinsko po dálnici, informace zde. Kdo nechce platit slovinskou známku může použít alternativní objížďky po státní (cesta trvá cca. 1 hodinu). Podrobné informace naleznete v tomto vlákně na fóru.

jedna z variant:


ČR - Graz - Maribor - Zagreb - Žuta Lokva (mýtnice) - Senj - Jablanac - trajekt na ostrov RabMišňjak

Varianta Maďarsko :

Někteří řidiči využívají i pro pohodlnější cestování maďarskou dálnici a napojují se na chorvatskou dálnici A4 na Goričanu nicméně časově je to stejné, protože po dálnici se najede o hodně více km. Hlavní tah maďarské státní silnice č.86 prochází již třetím rokem zásadní rekonstrukcí, protože už byla v katastrofálním stavu. Podrobné a aktuální informace najdete v tomto vlákně na fóru.

jedna z variant:


ČR - Bratislava - Csorna - Szombathely - Zalaegerszek - Nagykanizsa - Letenye - Goričan - Zagreb - Žuta Lokva (mýtnice) - Senj - Jablanac - trajekt na ostrov RabMišňjak


Trajekty na ostrov Rab

Trajekt jezdí z Jablanace na ostrov Rab do Mišnjaku, časy odjezdů máte zde. V sezóně jezdí bez ohledu na jízdní řád a Rapska plovidba má k dispozici 5 trajektů. Dále je možné také plout z Bašky na ostrově Krk přímo do Loparu a tuto linku zajišťuje Jadrolinija. Tato varianta je ovšem poněkud dražší. Pro lepší orientaci se můžete podívat zde na mapu.


trajekt v Mišnjaku

Informace k cestě

Cesta na Rab
Od mýtnice Lučko (Zagreb) jedete směr Split a Senj. Projedete zatím nejdelším tunelem v Chorvatsku Mala Kapela. Dále jedete až na odbočku Senj a vyjedete z dálnice mýtnicí Žuta Lokva (do tohoto bodu se bude stavět dálnice A7 z Rijeky, ovšem zatím je termín v nedohlednu). Sjezd do Senje je dost náročný, samá zatáčka, prudké klesání a také pozor na Jadranské magistrále. Cesta do Jablanace se zdá nekonečná, ačkoliv po ní jedete jen 45km. V Jablanaci se nalodíte na trajekt a jste na Rabu. V Jablanaci vás upozorňujeme na dlouhou čekací dobu na trajekt. V sobotu v sezóně není problém 4-5 hodin, proto se snažte přijet do Jablanace ráno do 7:00, nebo až pozdě odpoledne po 17:00. Buduje se nový přístav (otevření je v nedohlednu) kousek od Jablanace - v zátoce Mala Stinica, který bude mít větší kapacitu (400 aut) a hlavně budou moci jezdit větší trajekty s velkým ponorem.

Obecné informace

Kritická je vždy cesta v sezóně z pátku na sobotu směrem k moři a sobota, neděle směrem od moře. Spousta touroperátorů má střídání v sobotu a nechtějí tento systém měnit. To má samozřejmě za následek obrovský nápor na hlavní silniční tahy. Aby bylo odlehčeno mýtnici Lučko u Zagrebu, kde se sjíždějí oba směry od Maďarska a Slovinska (Rakouska), byla postavena nová bezhotovostní mýtnice Demerje 3 km od Lučka (platby kartou bez zadávání pinu), je ale jen pro směr od moře. Bohužel je pořád málo využívána a i když průjezd včetně odbavení nezabere více jak 2 minuty, tak řidiči jezdí na hotovostní mýtnici Lučko kde bývají stále velké kolony a pro směr z vnitrozemí na moře nemohou uvolnit více budek, přitom Demerje je prázdné.

Připomínáme, že je třeba dodržovat předpisy zejména rychlosti. Tolik policejních hlídek a radarů (zejména pátek, sobota, neděle) co napočítáte v Chorvatsku za jednu cestu, u nás hned tak neuvidíte (náš Kryštof je slabý odvar). Velmi toho využívají, neb policie také něco stojí. Na "rovince", kde je naprosto pro nás nepochopitelně snížená rychlost na 50Km můžete radar potkat nejčastěji. Důrazně doporučujeme dodržovat dopravní přepisy, aby jste neměli velká vydání. A ještě jedna rada - nejezděte první v koloně může se stát, že vás vyberou jen proto, že jedete první. Povrch většiny silnic ve vnitrozemí je celkem kvalitní a nový, zejména v okolí hranic s Bosnou. Důvodem byla válka, kdy srbové spoustu silnic rozbili. Jadranská magistrála je kvalitní jak kde. Např. v okolí Crikvenice, Splitu či Zadaru jsou velmi kvalitní (dokonce i čtyřproudé), jinde máte pocit, že jste snad sjeli z cesty a jste na nějaké „polňačce“. Nikam nespěchejte - jedete na dovolenou a ušetřených 10 minut vás může stát v lepším případě spoustu peněz, v horším havárii.

Kdo trochu vládne chorvatským jazykem se může podívat na průběh výstavby jednotlivých úseků přímo na jejich stránkách. Družstvo Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. má na starosti úsek Zagreb - Rijeka a společnost Hrvatske autoceste d.o.o. úsek Zagreb – Split. Zagreb - Macejl má na starosti společnost Autocesta Zagreb - Macejl