Aktuálně

Zde najdete aktuální informace nejenom z dopravy ale i další zajímavosti o Chorvatsku




1.1.2017
PF 2017 - přejeme všem v novém roce hodně štěstí, zdraví a slunce v duši. A také samozřejmě dobré počasí na dovolené.

2.12.2016 Špatná úroda oliv na ostrově Brač. Na letošní sběr domácí na Brači chtějí co nejdřive zapomenout. Úroda je poloviční někde i ještě horší. Jeden z významných pěstitelů oliv letos sklidil 2 tuny oproti loňským 17 tunám. Bohužel pavoučí očko a olivové mušky zlikvidovali velkou část úrody. Na Brači se z velké části sbírají olivy ručně, ctí se tímto tradice i když strojně to jde 10x rychleji. Zdroj Slobodna Dalmacija.

5.11.2016 Stěhování vysílače z pevnosti Svatý Michal na ostrově Ugljan. Po dlouholetém právním boji uspěla obec Preko převést kulturní památku pevnost Sveti Mihovil do své správy. Tento skvost od konce občanké války hyzdí obrovská 80 metrová vysílací věž, která zde byla uprostřed pevnosti postavena bez povolení. Z pevnosti ve výšce 265m která pochází z 12. století je nejkrásnější pohled jak na celý Zadarský kanál, tak na Kornati. Dovolujeme si tvrdit, že jiné tak nádherné místo v Chorvatsku ani snad není. Vysílač se přestěhuje na vedlejší vrch Mala Glava. Stavební povolení pro započetí stavby bude platit ještě několik měsíců ale od provozovatelů vysílače došlo k technickým změnám stavby, které bude nutno zapracovat do stavebního povolení. Pokud nedojde k průtahům, tak v příštím roce započne oprava této kulturní památky z fondů EU. Zdroj Zadarski list.

7.10. Rekordní turistická sezóna. Pomalu se začíná statisticky zpracovávat letošní návštěvnost turistů v Chorvatsku. Státní statistický úřad se sice mírně liší od agentury e-Visitor, která zpracovává pouze ubytování v komerčních objektech, nicméně návštěvnost a počet přenocování neustále rostou. Oproti loňskému roku od ledna do sprna se zvýšila návštěvnost o 7,2% a přenocování o 8,2%. To je přes 80 milonů noclehů, předpokladá se že tržby v turistickém ruchu v tomto roce překročí poprvé 8 miliard Eur. Domácí turisté se podílejí na turistickém ruchu 7,2%. Zdroj HRT TV.

14.9. Dubrovník opět pokořil rekord. V letošní velmi vysoké návštěvnosti starobylého Dubrovníku padl rekord v počtu přespání v ubytovacích zařízeních o 20 dnů dříve, než v loňském roce. Je to 12% nárust oproti roku 2015. Od začátku roku do poloviny září bylo zaregistrováno 3 miliony přespání v tomto architektonickém skvostu jižní Dalmácie. Zdroj portál Oko.

22.8. Otevřen podzemní bunkr v kaňonu Velika Paklenica. Po 14 letech práce a investicích za 20 miliónů kun se otevřel bývalý podzemní bunkr budovaný v období studené války. O jeho vybudování rozhodl Josip Broz Tito na začátku roku 1950, kdy se schylovalo k válce s bývalým Sovětským svazem. Projekt byl tak utajený, že velmi dlouho se o něm vůbec nevědělo. Po smrti Stalina v roce 1953 došlo k uklidnění situace a 500 vojáků a technika stavbu opustili. Vstup do bunkru byl zabetonován na znamení usmíření se s velmocí. Ovšem projekt byl ohromný v 80 metrové hloubce přes 2000 metrů čtverečních plochy, mělo tam vyrůst zázemí s kompletní infrastrukturou, malé město. Obrovskou výhodou také byly podzemní prameny vod z Velebitu a prakticky nemožné jakékoliv bombardování dané polohou. Po 40 letech na začátku srbské agrese a to v roce 1991 je vchod do podzemí vybourán s nadějí, že tam bývalá jugoslávska armáda měla ukryté zbraně a techniku. Vojáci chorvatské armády prošli celý bunkr a nebylo tam vůbec nic. Bunkr byl až do roku 1997 používán jako tajné skladiště zbraní. Teď po 63 letech od jeho výstavby se znovu otvírá ale pro turisty. I při horkých letních dnech je zde stabilní teplota 15C. Bude tu otevřena i stálá zdravotní ambulance pro návštěvníky kaňonů Paklenice. Dále zde bude kavárna, prodejna suvenýrů a další zázemí potřebné pro horolezce. Velmi pěkně je zpracovaný podrobný článek na protále Jutarnji Vijesti.

16.7.2016 Černá sobota, s neuvěřitelnou shodou nešťastných náhod, kolona přes 50km. Tisíce lidí uvízlo v koloně už před polednem, začínala u odpočívadla Nadin Zadar2 přes Posedarje, Maslenický most k tunelu Sveti Rok a stále narůstala. Nabývale špatné počasí s obrovskou vichřicí zachvátilo chorvatské pobřeží. Nebylo už kudy jet protože i jadranská magistrála byla kvůli požáru od 11:30 zavřená. Prakticky bylo jediné řešení: přerušit cestu sjet z dálnice a zůstat do večera v nějakém letovisku pobřeží, nebo dědince kolem dálnice. Dotklo se to jak státních silnic tak i dálnice A1. HAC opakovaně varoval všechny před cestou jak k moři tak od moře a ti co byli v autech, aby vůbec nevystupovali z důvodu své bezpečnosti. Rychlost větru byla rekordní největší od začátku roku, viadukt Božić 148Km/h a Maslenický most 132Km/h. Takové podmínky zde nejsou časté ani v zimě. Bohužel státní orgány situaci naprosto nezvládli a nikdo turistům nepomohl ani lahví balené vody. Po 19:00 byla ještě kokona 18Km a dálnice byla otevřena jen pro osobní vozidla. Ten kdo tuto sobotu cestoval od moře nebo k moři si zažil skutečné peklo, kdy příroda ukázala svou odvrácenou tvář. Zdroj Novi list.

1.6. Mořské varhany a Pozdrav slunci v Zadaru jsou na poštovních známkách. Zadar byl vyhodnocen jako nejlepší destinace pro rok 2016 a to byl impuls pro vytištění známek - nových symbolů Zadaru - Mořské varhany a Pozdrav slunci, které jsou na molu u nábřeží. Náklad každého motivu dosáhne 100 tisíc výtisků. Nominální hodnota s motivem Pozdrav slunci je 2,80 HRK a Mořských varhan 4,60 HRK. Zdroj Slobodna Dalmacija.

14.5. Výstavba nového přístavu v Novi Vinodolski. To co po léta chybělo v Novi byl přístav pro plachetnice a další lodě turistů. Výstavba v zátoce Muroskva začala už po loňské turistické sezóně a pokračuje rychlým tempem. Přístav bude mít 170 míst a suchý dok pro 120 lodí na přezimování. První plachetnice bude možné ukotvit už v letošní sezoně. Koncesi získala firma Navicon z Novi Vinodolski, která se jako jediná přihlásila do veřejné soutěže. Investorem je švýcarská firma Mitan Handels AG. Investice celého projektu je cca. 5,5 mil. eur. Zdroj Grad Novi Vinodolski.

14.4. Vstupné na hradby Dubrovníku stále zdražuje. Pro letošní rok byla schválena částka 120Hrk a pro přístí sezónu je částka navýšena na 150HRK. Tímto chce Spolek přátel dubrovnických památek, který má hradby pod svou správou eliminovat počet návštěvníků, který stoupá geometricku řadou. Otázkou je jestli vysoké vstupné odradí méně movité turisty od návštěvy této jedinečné památky. Zdroj Dubrovački vjesnik. Také parkovné dosahuje letos závratné částky. V centru kolem hradeb byla schválena cena 40 HRK za hodinu. Zdroj NET HR.

10.3.2016 Most na otrov Čiovo bude hotov do konce roku 2016. Letošní deště dost brzdí výstavbu mostu Trogir - Čiovo, proto práce probíhají i v nočních hodinách, aby byl dodržen harmonogram prací. Most bude mit délku 521m o šířce 13m. Na stavbě mostu pracuje 150 dělníků včetně potápěčů. Mořské podloží je velmi nestabilní a je třeba hodně hlubokých pilotů pro základy mostní konstrukce. Cena projektu činí 208 milionů HRK, financována z 85% z protředků EU. Zdroj Slobodna Dalmacija a Viadukt HR.

5.2.2016 Výstavba nového terminálu letiště Split. Staré prostory už naprosto neodostačují ke stále stoupajícímu počtu cestujících v letních měsících. Nová budova terminálu bude navazovat na stávající komplex letiště. Zejména bude rozšířeno také parkoviště o 35500 m2. Nová budova terminálu bude mít -1. patro technická část, 1. patro odbavovací hala a 2. patro galerie restaurace a Business Class salonek. Celková hodnota projektu činí 450 milionů HRK a stavba má být dokončena do června 2018. K tomu bude vybudována nová přístupová silnice Kaštel Gomilica-Kaštel Stari, která bude z 85% financována ze zdrojů EU. Zdroj Poslovni HR.

1.1.2016 PF 2016 - přejeme všem v novém roce hodně štěstíčka a sluníčka. Toho sice bylo v loňském roce až dost ale co je moře bez slunce. Sluníčko svítilo i celé září a tak pěkné počasí u Jadranu koncem sezóny už dlouho nebylo.

24.7. Katastrofální požár na Pelješacu. Po dlouhotrvajícím suchu vypukl na poloostrově Pelješac velmi ničivý požár, který se nedařilo několik dnů dostat pod kontrolu, zejména kvůli větru. Hořet začalo už 19.7. a až pátý den si mohli stovky hasičů trochu vydechnout. Zasaženy byly zejména oblasti kolem horní části Pelješace Janjina, Sreser a Brijest. Zhořelo kolem 3500 hektarů nízkého porostu ale bohužel také vinohradů a polí se zemědělskými plodinami. Rozsah škod je opravdu obrovský a bude třeba i státní finanční pomoci pro postiženou oblast. Zdroj Slobodna Dalmacija.

18.7. Zatím nejhorší prázdninový víkend při sobotní směně turistů u moře. Překonat vzdálenost Zagreb - Lučko a Bosiljevo 2 kde se rozdělují směry na Rijeku (Istrie, Kvarner) a Split (Dalmácie) o cca. délce 60km trvalo v sobotu dopoledne neuvěřitelné 4 hodiny. A to nemluvíme o slovinské dálnici, která se stala parkovištěm, stálo se zde dlouhé hodiny za 11€. Při cestě od moře byla mýtnice Demerje která je jinak určena jen pro bezhotovostní platby a ENC povolena i pro hotovostní platbu, aby se ulehčilo přeplněnému Lučku kde byla kolona přes 7km. Před tunelem Sveti Rok nehoda a kolona 12km. Split přístav přeplněn přistaveny náhradní trajetky, na letišti ve Splitu se nedalo pomalu pohnout totálně přeplněné. Zdroj Slobodna Dalmacija - HAK.

19.6.2015 Prodloužený víkend začal na dálnici kolonami. U tunelu Čelinka se převrátil kamion s toaletním papírem a tak chorvaté kteří mířili k moři za odpočinkem na prodloužený víkend si postáli několik hodin v koloně. Policie dále odkláněla dopravu na starou cestu přes Gračac. Cestovalo se tak dále v koloně a dojezdový čas např. ze Zagrebu do Zadaru se prodloužil o 3 hodiny Zdroj Jutarnji list.

1.4.2015 Nový trajektový přístav Gaženica v Zadaru. Dne 30. března ministr námořní plavby, dopravy a infrastruktury zahájil provoz v novém zadarském přístavu Gaženica. Nachází se 3,5 kilometru jihovýchodně od historického jádra města. Značně odlehčí starému městskému přístavu v centru města, protože se do nového přístavu současně přemístil veškerý trajektový provoz. Lodní a rychlé lodní linky budou nadále přistávat v městském přístavu. Bohužel pro ty co byli na dovolené na některém z okolních ostrovů již není možnost při výletu bez auta přistát přímo v historickém jádru města. Spojení přístavu Gaženica s centrem města zajišťuje autobus č. 9. Pro motoristy má velmi dobrou dostupnost. Od dálnice A1 výjezd mýtnice Zadar2 vede do Gaženice nová rychlostní silnice D424 (délka 17,6 km). Lodní řády a ceny zůstavají stejné. Pro obyvatele ostrovů Pašman a Ugljan byla zavedena lodní linka č. 409 Zadar – Preko jako náhrada za trajektovou linku na stejné relaci, která byla přemístěna do Gaženice. Linka umožní obyvatelům ostrova Ugljanu i sousedního Pašmanu přímé spojení s historickým centrem města, kam každodenně cestují do práce, škol, na úřady, k lékaři atp. Jedná se o nevytíženější trajektovou linku v Chorvatsku. V loňském roce bylo na relaci Zadar Preko přepraveno 1,65 milionu cestujících. V tomto novém přístavu mohou přistávat i ty největší lodě, takže se také zvyší návštěvnost turistů velkých zaoceánských lodí, které dříve kvůli nízké hloubce nemohli v Zadaru zakotvit. Zdroj 24sata.

3.5.2015 Orkán sužuje celé jadranské pobřeží i vnitrozemí. Na pobřeží panuje velmi špatné počasí a i ti nejstarší obyvatelé nepamatují tak silné větry. Vítr dosahoval rychlosti přes 200km/h a převrátil i naložený kamion s návěsem. Dálnice je v některých úsecích uzavřena a také je omezen provoz na jadranské magistrále kolem moře v některých místech úplně přerušen. Žádne trajekty nejezdily, dokonce ani linka na Brač, která nebyla nikdy přerušena až poprvé letos. Také velmi pršelo např. v Dubrovníku za 22hodin spadlo 178l na metr čtvereční. Spousta domácností je bez elektřiny a opravy nelze provadět kvůli velkému větru. Zdroj informací chorvatská televize.

17.2.2015 Na ostrově Hvar byl dokončen a otevřen nový obchvat Poljica - Jelsa. Dnes premiér Milanović slavnostně otevřel novou silnici z Poljice do Jelsi od trajektu ze Sučuraje. Z části byla zrenovovaná a rozšířená původní silnice a z části vede jinou novou trasou. Úsek Poljica Jelsa byl nejhorší z celé silnice Sučuraj - Jelsa. Tím bude značně ulehčena cesta ze Sučuraje do tohoto oblíbeného letoviska. Hodně turistů odrazovala návštěva ostrova špatné silnice Sučuraj - Jelsa zejména úsek Poljica - Jelsa, kde byly doslova pravouhlé zatáčky a úzká silnice. Druhým argumentem vysoká cena trajektu Split - Stari Grad na Hvaru. Nyní by měla pokračovat rekonstrukce D116 z Poljice na Sučuraj za přispění evropských fondů. Zdroj informací Slobodna Dalamacija

25.1.2015 Zpoplatnění dálničních úseků kolem hranic a velkých měst v Maďarsku. Od 1.1.2015 došlo ke změně bezplatných dálničních úseků kolem příhraničí a velkých měst. Podle nové mapy nebude možné už jezdit přes Rajku na rychlostní M15 a dalnici M1 na Cornu. Přibyly i nové úseky na trase hlavního tahu 86, které jsou zpoplatněné. Obyvatelé příhraničního Mosonmagyarováru budou mít jistě velkou radost z nárůstu dopravy v sezóně. Další informace můžete sledovat na tomto fóru.

ˆnahoruˆ

Archiv - zprávy 2008 a dřívější léta

Zde máte archivní zprávy z minulých let. Sice již nejsou aktuální, ale můžete si udělat představu jak to fungovalo v minulých letech.

Stáhnout archív ve formátu pdf



ˆnahoruˆ