Aktuálně

Zde najdete aktuální informace nejenom z dopravy ale i další zajímavosti o Chorvatsku




16.6.2014 Hluk a prach pro turisty v Omiši. V Omiši se staví už několikátý rok obchvat pro Jadranskou magistrálu. V okolí stavby je 1500 lůžek. Stavební práce velmi obtěžují turisty a stavba má dovoleno pracovat 8-11 a 17-21 hodin. Turisté utíkají, protože když jim v 19:00 večer jezdí bagr pod apartmánem není to zrovna ideální dovolená. Hoteliéři a soukromníci zablokovali svvými vozidly vjezd na stavbu. Totéž učinili již v loňském roce a uspěli, stavba byla přerušena. A jak to bude letos ? Zdroj chorvatská televize .

6.6.2014 Jelsa na Hvaru bude mít moderní obchvat. V souvislosti s rozšířením silnice Poljica - Jelsa D116, která byla dokončena 6/2014 je také projekt moderního obchvatu Jelsi. Tím bude značně ulehčena cesta ze Sučuraje do tohoto oblíbeného letoviska. Hodně turistů odrazovala návštěva ostrova cesta Sučuraj - Jelsa zejména úsek Poljica - Jelsa, kde byly doslova pravouhlé zatáčky a úzká silnice. Druhým argumentem vysoká cena trajektu Split - Stari Grad na Hvaru. Na východním obchvatu Jelsi o délce 4762m se pracuje plnou parou a má být hotova do 15. ledna 2015. Vykoupeno již je 90% potřebných pozemků. Výstavba obchvatu spolu s rekonstrukcí bude stát 63,2 miliónů kun. Odstřel skal bude ukončen koncem měsíce června se začátkem turistické sezóny. Stavbu provadí Strabag a aktivně spolupracuje s vedením obce s ohledem na místní obyvatele, pro které není stavba v takovém rozsahu nic jednoduchého. Zdroj informací Slobodna Dalamacija .

5.5.2014 Zůstanou obyvatelé ostrova Korčula a Orebiče bez osobní lodní přepravy ? Obchodní soud ve Splitu vyhlásil pátou dražbu lodí Tamaris a Lovor, které zůstaly po zkrachovalé Mediteranske plovidbe. Prozatím linka normálně funguje a zaměstnanci dostávají plat. Pokud by se lodě prodali může se stát, že nový vlastník je bude používat na jiných lodních linkách. Informace byly čerpány ze Slobodne Dalamacije .

1.5.2014 Změny ceníků mýtného. Na chorvatských dálnicích došlo ke změně ceníků mýtného od 28.4.2014. Chyby byly v cenících už od samého počátku zprovozněných dálnic u obou společností, tedy jak u Hrvatske autoceste (HAC) v roce 2004, tak Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ) v roce 2008. Ceny jednotlivých úseku byly stanoveny z údajů stavebních deníků, které neodpovídaly geodetickým měřením, jež byly v nedávné době provedeny. Na chybu se přišlo v roce 2012 při prvním větším zdražení úseků. Z celkového počtu 3065 cen u HAC se jich 846 zvyšuje a 1482 bude nižších. Dalmatina A1 celý úsek ze Zagrebu (Lučko) na Dugopolje (sjezd do Splitu) je cena nová 174 HRK, dříve bylo 181 HRK. U ARZ např. dálnice A6 Zagreb (Lučko) - Rijeka je 70HRK a dříve bylo 69HRK. Dále proběhly kosmetické úpravy cen při zaokrouhlování jednotlivých úseků (cena je vždy stanovena za 1km dálnice od jedné mýtnice ke druhé). Nové ceníky mýtného najdete zde . Informace čerpány z portálu HAC .

20.4.2014 Ceny trajektů beze změn. V letošním roce zůstávají ceny společnosti Jadrolinija beze změn. Dle nového předpisu musí být už vyhotoveny celoroční jízdní řády na začátku roku, kde je rozdělena sezóna a mimosezóna. Období letošní sezóny je od 30.5. do 28.9., přehled linek najdete zde . Ceníky jednotlivých linek jsou zde .

10.3.2014 Nová kategorie dálničních poplatků ve Slovinsku. Od 1.2.2014 si musí připlatit majitelé velkých terénních aut, velkých rodinných vozů a dodávek, jejichž výška nad přední nápravou přesahuje 1,3 metru. Pro tyto vozidla je udělána nová dražší kategorie 2B. Svůj typ vozu si můžete najít zde v seznamu seznamu. Ceny pro kategorii 2B jsou značně vysoké a přehled známek od týdenních až po roční najdete zde .

5.2.2014 Schválen nový program výstavby a údržby veřejných silnic. Chorvatská vláda schválila dokument "Program građenja i održavanja javnih cesta za razdoblje 2013. do 2016. godine". V letech 2013 az 2016 bude investováno 23 miliard kun: dálnice 8,7; hlavní silnice 10,9 a 3,5 do okresních silnic. Do roku 2016 má být dáno do provozu 100 km nových úseků rychlostních silnic a dálnic. Zdroj informací Narodne novine .

5.1.2014 - Dokončení dálnice Dalmatina A1 Zagreb - Ploče. Dne 20.12.2013 byl zprovozněn poslední nedostavěný úsek z Vrgorace do Ploče, na který navazuje velký přístavní terminál v Ploče. Chybí ještě 700 metrů u přístavu k terminálu (dodělává se od roku 2010!), ten bude konečně dokončen do června 2014. S návazností na tento úsek byly také dokončeny úseky Ploče - Karamatiči k rychlostní silnici D425 a dálniční úsek Ploče - Čarapine (mýtnice) těsně před hranicemi s Bosnou a Hercegovinou. Za hranicemi je již dostavěn úsek o délce 5km Bijača - Kravice a staví se další, bohužel jde to velmi pomalu, zbídačená země s obrovskou nezaměstnaností se velmi těžko vzpamatovává. Úsek Ploče - Budapešť je panevropský koridor VC , který podstatně zkrátí cestování do střední a jižní Dalmácie. Před občanskou válkou do roku 1990 byla trasa Osijek - Sarajevo - Ploče hojně využívána i našimi turisty, byť jen po státních silnicích. Po válce a zničení velké části dopravní infrastruktury Bosny a Hercegoviny se už toto dopravní spojení nedalo využívat. V prosinci zprovozněný úsek Ploče - Karamatiči navazuje na již zprovozněný úsek v roce 2008 Čeveljuša - Karamatiči. Ve výjezdu Čeveljuša se kříží rychlostní silnice s Jadranskou magistrálou D8. Dálnice dle plánů prozatím bude končit 15 km nad Metkovičem, kde bude nachystáno napojení dálnice Dalmatina A1 směrem na Dubrovník. Ovšem zda někdy povede dálnice až do Dubrovníku, to je zatím ve hvězdách a pouze na papíře. Ve hře je jak cca. 12km úsek vedoucí přes Bosnu a Hercegovinu, tak megalomanský projekt mostu na poloostrov Pelješac, kde bylo utopeno již několik miliard kun bez užitku (jedná se o přípojné silnice a přípravné práce na obou březích předpokládaného vedení mostu). Situaci stávající dálniční sítě v okolí Ploče naleznete zde . Pokud bude někdy v budoucnosti rozhodnuto o výstavbě úseku A1 Ploče - Metkovič - Dubrovnik, tak jedině za peníze z evropských fondů. Informace byly čerpány ze Slobodne Dalamacije a dalších chorvatských periodik.

1.01.2014 PF 2014 - Přejeme všem vše nejlepší v novém roce, snad bude lepší než ten s nešťastnou třináckou. Slunce v duši, teplo u srdíčka a hodně zdravíčka.

1.07.2013 Úderem půlnoci vstoupilo CHORVATSKO do EU. Co je čeká už trochu možná víme z vlastní zkušenosti. Nic dobrého to nebude, ovšem jejich současná vláda chce být v některých ohledech papežtější nez papež. Viz třeba registrační pokladny (zapojeno online na finanční úřad) pro obyčejné trhovce se zeleninou, ovocem a dalšími produkty naprosto nepochopitelná věc, která nemá ve světě obdoby. V Zadaru na hlavním trhu se už pobili i se stavkokazem.

11.06.13 Povinná registrace ENC. Od 1.7. neprojedete přes mýtnici s ENC zařízením které není registrované na jméno. ENC krabičky zakoupené na pumpách v trafikách a u dalších prodejců v předešlých letech je nutno zaregistrovat na určených mýtnicích . Postačí k tomu občanský průkaz nebo pas. Registrace trvá do 10 minut. Pokud byly ENC krabičky zakoupeny u HACu nebo ARZ byla provedena registrace do systému na jméno ihned a každý obržel jméno a heslo pro přihlášení i do systému sledovaní průjezdů a útrat.

2.2.2013 Hvar se konečně dočkal rozšíření silnice. Po mnoha letech odkládání rozšíření a úprav 40km úseku silnice Sučuraj - Jelsa se konečně bagry zakously do terénu. Prvním bude nejhorší úsek Poljica - Jelsa, který byl pro řidiče nejnáročnější z celé trasy. Měří 8480 metrů a první část od Prapatna v délce 4890m má být hotova do začátku této sezóny. Silnice bude mít standartní šířku 6,4 m, do teď se tam stěží vyhnula dvě auta. Do čtyř let by měl být celý úsek Sučuraj - Jelsa hotov za přispění z fondů EU. Zdroj Slobodna Dalamacija.

1.1.2013 - PF 2013 přejeme všem vše nejlepší v novém roce, hodně sluníčka, teplé moře a hodně zdravíčka. V tomto roce by měl být otevřen tunel Sveti Ilija, který podstatně zkrátí cestu na Hvar a destinace kolem Drveniku. Dálnice se prodlouží až do Ploče, necháme se překvapit, měsíc červen vše ukáže. Hraničních přechodů se ale prozatím nezbavíme, vstoupit do schengenského prostoru Chorvatsko plánuje až v červenci 2015.

9.12.2012 Sněhová kalamita. V Zagrebu nebylo 57 let tolik sněhu, během noci napadlo 45 cm. Doprava v hlavním městě totálně zkolabovala . Nejen v Zagrebu ale i okolí byly zaznamenány na tuto dobu nezvyklé přívaly sněhu. Dálnice A1 i jiné useky byly uzavřeny a na mostě KRK byly zaznamenány poryvy větru přes 200Km v hodině. Hak varoval řidiče ať vůbec nevyjíždí pokud nemusí.

5.11.2012 Dubrovačka trpeza. 10.11.2012 se koná v Dubrovníku tradiční slavnost úspěšné turistické sezóny. Přes celou hlavní ulici od jedné bráně k druhé jsou postaveny stoly do jednoho řadu, který je dlouhý několik stovek metrů. Na něm představí svoji nabídku dubrovnické hotely a restaurace, vinaři, pekaři, cukráři a pohostinské podniky z přílehlých krajů celé dubrovnické oblasti. Pro tuto slavnost se prodávají poukázky na ochutnávku jídla a vína (jídlo 20HRK a víno 10HRK). Výtěžek z celé akce je jako již tradičně věnován na humanitární účely. Zdroj Slobodna Dalmacija .

3.10.2012 Propagační film Óda na radost Chorvatského turistického združení získal již několik ocenění na filmových festivalech. Naposledy na Karlovarském festivalu Tourfilm. Krátkometrážní snímek dlouhý 4,32 minut na hudbu Ludwiga van Beethovena "Óda na radost" ukazuje bohaté kulturní a přírodní dědictví, včetně krásy všech krajů Chorvatska. Zdroj Dnevnik HR .

2.9.2012 Do "schengenu" v červenci 2015. Chorvatsko 1.7.2013 vstoupí do EU, tím se ale nezruší hraniční přechody s dalšími členy EU se kterými Chorvatsko sousedí. Aby mohl začít fungovat tzv. schengenský prostor musí splnit řadu podmínek a zejména zvýšit počet pohraničních policistů, tak aby byl jeden na každý kilometr hranice, prozatím jich je jen polovina. Ze současných 189 hraničních přechodů na budoucích hranicích zůstane 98 (zruší se přechody s Maďarskem a Slovinskem). Z toho bude 68 mezinárodních a 30 pro příhraniční styk. Přechody se musí zmodernizovat a na to bude už od vstupu do EU Chorvatsko čerpat prostředky z Bruselu. Některé ani v podstatě neexistují a u silnice vyrostly jen plechové budky, zejména u hranic z Bosnou a Hercegovinou po občanské válce. Na zajištění hranic, vyškolení policistů a nákup potřebné techniky bude třeba vynaložit mnoho peněžních prostředků. Zdroj obris.org .

1.8.2012 - Dlužníci na "tapetě". Chorvatský daňový úřad se uchýlil k nezvyklému kroku. Zveřejnil jména nejvetších dlužníků na internetu. Jsou mezi nimi nejen známé osobnosti ale i státní instituce. Výběr daní je dlouhodobým problémem, který se nedaří řešit ani přes různé sankce daňových úřadů. Zdroj idnes .

2.7.2012 Po několika odkladech bude konečně otevřen trajektový přístav Stinica na ostrov Rab. 200m silnice se řešilo dva roky. Jablanac se tímto opět stává malým ospalým mestečkem, kde by se mohl turista v klidu ubytovat. Zdroj pomorac .

2.6.2012 Placením mýtného elektronicky ENC (elektronička naplata cestarine) ušetříte 25%. Ve snaze podpořit rychlejší průjezd mýtnicemi HAC (HRVATSKE AUTOCESTE) pro červen odstartoval akci prodeje zařízení elektronického placení mýtného za 1,25HRK místo původních 122HRK. Akce není tak výhodna jako v loňském roce (má více podmínek) a prozatím je jen do konce června. Je nutné koupit paket ENC za 500HRK, který obsahuje elektronické snímací zařízení a kredit 550HRK, s tím že při průjezdu mýtnicí vám ještě bude odečteno 10% z celkové ceny ujetého úseku. Zařízení v akci lze koupit na těchto 15 místech. Bezakční "krabičky" včetně kuponů koupíte nadále jako v minulém roce na pumpách, trafikách a dalších místech. Do letošního roku bylo čerpání kreditu časově neomezeno, ale není rozhodnuto, zda tomu bude tak i nadále. V současné době je omezeno pouze životností baterky na cca. 5 let. Dalším důvodem akce je také velké množství zařízení na skladech (už od roku 2009), které je třeba vyprodat s ohledem na životnost baterky, kterou by museli měnit. Do 11.6.2012, kdy budou zvýšeny poplatky na dálnici, musí být rozhodnuto i o tom, zda bude omezena i platnost kreditu ENC. Pro stávající majitele ENC se nic nemění. Při nákupu kuponu 300 až 1000HRK dostanou opět 10% navíc a 15% zvýšení sazeb se jich také netýká. Ti co platí platební kartou nebo hotově budou platit 15% zvýšenou částku dle rozhodnutí vlády.

1.6.2012 Ceny dálničních poplatků se zvyšují o 15% od 11.6.2012. O tomto kroku bylo rozhodnuto již dříve, ale musí jej schválit vláda na svém zasedání příští týden. Také bude rozhodnuto, zda se časově neomezí platnost kreditu na ENC krabičkách - elektronickém mýtném, které již také ve větší míře využívají zahraniční turisté. ENC - elektronické placení mýtného je zvýhodněno oproti hotovostní platbě nebo platbě kartou o 25%. Zdroj Slobodna Dalmacija

30.5.2012 Opětovné sezonní zvýšení cen trajektů a lodních lístků. Tak jako každou sezónu zvyšuje společnost Jadrolinija ceny lístků od 1.6. o 20% až do září. Toto zvyšení se netýká občanů, kteří žijí trvale na ostrovech. Pro ně platí zvláštní režim po celý rok beze změn. Zdroj Slobodna Dalmacija

20.4.2012 Tunel Sveti Ilija nebude hotov ani do vánoc. Ani letos nebude možné si zkrátit cestu do Střední Dalmácie přes Zagvozd. Práce byly nejprve úplně zastaveny pro nejasnost financování celého projektu a na stavbě zůstala jen třetina pracovníků. Stavba se také zpomalila různými žalobami na výsledky výběrových řízení, výkupy pozemků atd... Další termín, který připadá v úvahu je až červen 2013. Zdroj Slobodna Dalmacija

18.3.2012 Stinica nový trajektový přístav na Rab. V květnu bude konečně po dlouhých pěti letech výstavby otevřen nový přístav Stinica. Nejdéle trvalo vystavět spojovací silnici z Jadranské magistrály. Přístaviště je 5,5 m hluboké a mohou zde i větší trajekty. Stinica má 4 mola pro přistání trajektů. Z Jablanace se stane poklidné rekreační městečko. Kapacita převozu na Mišňjak na Rabu se tak několikanásobně zvýší a dopadnou celodenní sobotní fronty v sezóně, které také mnohdy odradili turisty ostrov Rab navštívit. Zbývá dodělat posledních 200m silnice do přístaviště, které brzdily spory s výkupem pozemků a následně včas nevypracovaná projektová dokumentace potřebná pro stavební povolení. Kdyby nedošlo k těmto průtahům mohl být přístav otevřen už v loňském roce. Zdroj Novi list

5.2.2012 Zagreb posílá speciální sněžnou frézu do Vrgoracu. Situace se i nadále vyhrocuje, sníh v Chorvatsku odřezává další a další oblasti včetně Dalmátského pobřeží. V Imotském kraji je přes 1,5m sněhu, stále padá a ani těžká technika se nemůže probít do Vrgoracu, který je už několik dní nedostupný. Spousta obcí je bez elektrického proudu, ruší se školni výuka, v Šibeniku vyhlášen stav nouze. Nikdo z nejstarších pamětníku nepamatuje takový orkán s množstvím sněhu napadaného během dvou dnů a má být ještě hůře. Dálnice A1 i hlavní D1 v oblasti Liky uzavřeny a do Dalmácie se nedá prakticky dostat. Poryvy větru na Maslenici dosahují přes 200km/h a ta samá situace je i u moře na pobřeží.

3.2.2012 Zima ukázala svou pravou tvář i u moře. Split paralizován sněžnou nadílkou, napadlo 20cm sněhu a starosta města Željko Kerum vyhlásil "sněžný den". Nefungovaly školy ani úřady, nejezdily autobusy ve městě ani příměstská doprava. Nebylo pečivo v obchodech, protože přes neuklizený sníh se nemohli dostat auta s rozvážkou. Obyvatelstvo bylo varováno, aby vůbec nevycházeli do ulic a nejezdili auty kdo neumí na sněhu. Zimní gumy a podobné věci ve Splitu neznají a radlic na úklid je poskrovnu. Nemocnice se začali plnit zlomeninami všeho druhu.

25.1.2012 Stavba mostu na Pelješac zastavena. Zůstali dva hlídači, dva sloupy a 200 milionů proinvestovaných kun. Pro novou vládu je to zbytečná stavba a po dobu 4 let (volební období) se nic dít nebude. Byl oprášen původní plán vést dálnici z Ploče přes údolí Neretvy, Bosnu a Hercegovinu o délce 40Km. Je třeba dostat souhlas od Bosny a Hercegoviny, aby dálnice nebyla prerušována celnicemi a také pro ně by to bylo plus s ohledem na budování jejich Jadransko jónské dálnice koridor 5C a spojení s Černou Horou. Celý úsek z Ploče do Dubrovniku má stát stejně jako most, kolem dvou miliard kun.

22.1.2012 Referendum pro EU ANO. Chorvatsko dnešním referendem řeklo ano pro vstup do EU. Zúčastnilo se 43,68% voličů, 66,2% bylo pro a 33,1% proti. Ze statistiky je také zajímavé to, že v nejjižnějsí přímořských župách Splitsko - Dalmatinské a Dubrovnické bylo proti 42% hlasujících, tedy jih s nejmenší podporou pro vstup. Zdroj Večernji list.

16.1.2012 Vlna zdražování pokračuje. V prosinci již došlo ke zdražení oleje, mouky a cukru od 15% do 30%. Nyní v lednu dochází ke zdražení dalších komodit. Mléko a mléčné výrobky 14%, čokoláda a výrobky z ní 10%, prací prostředky 5%. Chorvatsko není v mnoha ohledech soběstačné ve výrobě potravin a rozdíl oproti cenám okolních zemí má vyšší ceny od 20% do 50%, zejména pak základních druhů surovin jako jsou cukr, olej, mléko a mléčné výrobky. Obchodní řetězce již nemohou (nebo spiše nechtějí) vstřebat snížením svých marží zvýšení cen výrobků a promítají je do prodejní ceny. Zdroj Zdroj HRT1 Dnevnik 16.1.2012.

PF 2012 - přejeme všem vše nejlepší v novém roce, hodně sluníčka, teplé moře a hodně zdravíčka.

1.7.2011 - elektronické placení mýtného ENC na dálnicích. HAC provozovatel většiny dálnic v Chorvatsku vyhlásil slevovou akci na turistickou sezonu s prodejem ENC zařízení pro bezhotovostní průjezd mýtnicemi od 15.6.2011 do 15.9.2011. Cena je stanovena tak, že dostanete zdarma snímací zařízení pro průjezd mýtnicí, která je označena znakem ENC a k tomu 10% bonus navíc. Zařízení je přednabito na částku např. při koupi za 300 kun na 333kun. Zařízení lze koupit nepřetržitě na všech mýtnicích a pumpách Ina, OMV, Tifon, Lukoil a Crobenz. Nejjistější jsou ale mýtnice na benzinkách nejsou občas k dostání. Pozor toto zařízení nelze použít na dálnici A2 úseku Macejl - Zaprešič ze Slovinska, patří jiné společnosti ne Hacu. Tedy lze je použít až od mýtnice Lučko na kterou přijedete od Zaprešiče. Zařízení funguje na A3 Bregana-Zagreb-Lipovac, A4 Zagreb-Varaždin-Goričan, A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj, A1 Zagreb - Vrgorac (Ploče), A6 Zagreb-Rijeka, A7 Rupa-Rijeka a most na ostrov KRK. Zdroj informací HAC. Vysvětlení tématu s jeho problematikou je v tomto vlákně fóra.

30.6.2011 Otevřen další úsek dálnice A1 Dalmatina. V 10:00 otevřela premiérka Jadranka Kosor nový 10Km úsek dálnice Ravča - Vrgorac. Výstavba měla dva roky zpoždění, která byla způsobena celosvětovou krizí. Cena 1km dálnice je o 40% nižší než v EU, jak prohlásil ministr Božidar Kalmeta. Příští rok má být otevřen poslední úsek Vrgorac - Ploče, další výstavba do Dubrovniku je už jen na papíře bez financování. Zdroj Slobodna Dalmacija.

15.6.2011 Chorvatsko se stane 28 členem EU 1.7.2013. Ovšem s přijetím eura není třeba spěchat. Ministr hospodářství Ljubo Jurčić prohlásil "čím euro přijmeme později tím lépe". Poukazuje na to, že nově přijaté země, které si ponechaly svoji národní měnu mají o mnoho nižší zadluženost než země s eurem a v konečném důsledku jsou na tom finančně o mnoho lépe. Doba do přijetí může být i klidně 10 let, protože splnění podmínek ze strany financí je opravdu v nedohlednu (min. 6 let). Státní dluh činí v současné době 57,6% což je víc jak polovina hrubého ročního domácího produktu. Deficit loni byl 6,7% což je daleko nad hranici předepsaného limitu a zlepšení situace se neočekává ba právě naopak. Zdroj Slobodna Dalmacija.

14.5.2011 Otevření úseku dálnice Ravča - Vrgorac. Po ročním spoždění bude otevřen zatím poslední 11km úsek dálnice do jižní Dalmácie Ravča - Vrgorac. Není prozatím stanoven přesný termín slavnostního otevření, zda 29. června na svátek Sv. Petra a Pavla, patronů města Vrgoracu, nebo 30. června v den otevření festivalu "S Tinom u Vrgorcu". Mýtnice Ravča, která prozatím než bude hotova rychlostní silnice a tunel SV. Ilija z Bastu do Drveniku, tak ztrácí na významu. Mýtnice nebude uzavřena, ale bude snížen počet výběrních budek. Tím se zařadí Vrgorac po Zadaru jako druhé jediné město, které má dva výjezdy z dálnice Dalmatina, čímž vzhledem k počtu obyvatel určitě drží nějaký rekord. HAC provozovatel dálnice vypsal výběrové řízení na 10 pracovních míst pro mýtnici Vrgorac a přihlásilo se rekordních 276 uchazečů. Poslední zatím plánovaný úsek Vrgorac - Karamatiči, který navazuje na již hotovou rychlostní silnici do Ploče má být hotov do konce června 2012.

14.5.2011 Pomrzlé vinohrady v oblasti Stankovci u Zadaru. V půlce března, kdy byl na Velebitu a Dinárských horách sníh bylo přes den kolem 17C. V noci ale teplota klesala až na nulu nebo i méně. Ranní rosa se tímto přetvořila na led a poškodila zejména vinohrady. Škoda je obrovská 70-90% vinohradů je poškozených na ploše 37 hektarů. Zadarský župan vyhlásil pro tuto oblast stav přírodní katastrofy. Přihlásilo se 170 poškozených zemědělců a první odhady hovoří o škodě 2,6 milionu kun. Hodně zemědělců má půjčky, když vinohrady kupovali po občanské válce a budou mít letos problém se splácením (odváděním části úrody) pokud nedostanou odklad. Zdroj Slobodna Dalmacija.

22.4.2011 Připojení dalších domů v Rogoznici na kanalizaci. Do začátku hlavní turistické sezóny bude připojeno ke kanalizaci dalších 200 domů. Tím se také zlepší čistota mořského pobřeží, které ocení turisté v sezóně. Už pět let platí obyvatelé Rogoznice vyšší cenu za vodu, aby bylo možné celý projekt zafinancovat a splácet půjčky Světové bance. Přípojka na kanalizaci s měřením vody stojí 4500 kun za objekt. Zdroj informací Slobodna Dalmacija.

15.4.2011 Ostrov Vir - během pěti let se plánuje proinvestovat 20 milionů euro. V království nepovolené výstavby domů, jak často bývá také Vir nazýván (a právem) se plánují velké investice. Již nyní do 31.5. má být dokončena silnice Zadar - Vir a do konce roku bude také do Viru doveden vodovod. S tím samozřejmě musí také následovat kanalizace. Dále zde bude postaven první hotel, budou vybudovány přístavy pro lodě. To vše na Viru chybí i když na počet přiznaných nocí turistů je na pátém místě v zadarské župě, tak infrastruktura značně pokulhává. Na 4 km pobřeží jsou plánovány 3 přístaviště s tisíci místy pro lodě. Poblíž Virského mostu se plánuje postavení turistického informačního centra. Plány jsou smělé, ale vše záleží na tom, jak se povede také přilákat investory a turisty do této oblasti. Zdroj informací Slobodna Dalmacija.

10.4.2011 průplav Mali Ždrelac otevřen. V lednu byl dán do provozu po necelých třech letech střídavých odstávek průplav Mali Ždrelac mezi ostrovy Pašmanem a Ugljanem. Rok před tím již byl zmodernizován most a zvýšena jeho výška. Pravidelné linky Jadrolinije, které musely z důvodu nízké hloubky a šířky průplavu ostrovy obeblout si nyní zkrátí cestu. Linka 405 Rava-Iž-Zadar a 405a Sali-Zaglav-Zadar, dále rychlé linky 9406 Zadar-Zaglav-Sali a 9404a Zadar-Iž-Rava, už nemusí plout mezi ostrovem Ugljanem a ostrovem Rivnja. Průplav ma nyní hloubku 4 metry a místo 20 metrů má teď 40m na šířku, kde se pohodlně vejdou menší trajekty a větší lodě. Menší mohou plout i proti sobě po stranách, což dříve nebylo krom malých člunů možné. Zdroj informací Agentura pobřežních lodních linek .

15.3.2011 dálnice do Metkoviče (nad Ploče) bude prozatím konečnou aktivitou HACu a chorvatské vlády z výstavby dálnic. Úsek do Dubrovníku má několik variant včetně mostu na Pelješac i mimo státní hranici Chorvatska přes Bosnu a Hercegovinu. Bohužel teď nejsou peníze a dostavba dálnice nad Ploče (Karamatiči) s protáhla o dva roky, bude hotová až v červnu 2012. Prozatím dálnice bude končit u Metkoviče a další výstavba je v nedohlednu včetně zvažování různých variant. Podrobnější informace si můžete přečíst v listu Slobodna Dalmacija.

10.1.2011 Lanovka na Biokovo. Územní plán krajinné oblasti Biokovo se zpracovává 10 let a není dokončen. V plánu je také lanovka z Makarské na horu Vošac (1422m). Podle projektu má být lanovka dvoukabinová, délky 2 700 m a má mít převýšení 1200 m. Předpokládá se, že ročně vyveze 150 tisíc návštěvníků. Stavba lanovky se plánuje na rok a půl. Město Makarská v loňském roce založilo společnost s názvem "Lanovka Biokovo", která bude nápomocna při realizaci celého projektu. Bohužel vláda potažmo Ministerstvo ochrany přírody a územního uspořádání nevyvíjí dostatečný tlak jako koordonátor k vypracování příslušné dokumentace. Rakouští investoři tedy stále čekají na povolení ke stavbě, která jsou zatím v nedohlednu. Zdroj Slobodna Dalmacija


Archiv 2010

26.5.2010 Zdržení při cestě do jižní Dalmácie (Pelješac, Dubrovník) přes Bosnu a Hercegovinu. Při vstupních pohovorech do EU zavádí Chorvatsko režim kontrol, dle schengenské úmluvy na státní hranici. V praxi to bude znamenat min 30 minut zdržení na hranicích s Bosnou, kde musíte projet pár km jejich uzemím a projít tak 2x kontrolou. Takže kolona klidně může být i od jednoho hraničního přechodu ke druhému. Starostové okolních obcí usilují, aby tyto přísné kontroly byly zrušeny, protože jen otráví turisty, kteří pak už podruhé směr Dubrovník nepojedou.


13.4.2010 Letos na Dalmatině nebude otevřen jediný nový km dálnice. I při vysokém stupni rozpracovanosti, kdy je úsek Ravča - Vrgorac prakticky hotov nebude podle tohoto článku dán do provozu. Jediné co je avizované je na Istrijském Y úsek 13km Vodnajana - Pula. Na jih, třeba na Pelješac nebo do Dubrovníku si zatím tedy cestu nezkrátíte a vše zůstavá jako v roce 2009.


30.3.2010 Výstavba dálnice Ravča - Vrgorac - Ploče pokračuje. Původne měla být dálnice do Ploče (Karamatiči) dokončena do roku 2009. Nyní po doznívající hospodářské krizi byl dohodnut nový časový plán s termínem dokončení 2012. Úsek z Ravče do Karamatiči (nad Ploče) bude dlouhý 21 km a jeho cena bude 2,11 miliard kun. Zdroj Večernji list .


12.2.2010 Stop stav dálnice Ravča - Ploče. Predlužený HAC poslal oficiální dopis firmám, které se podílejí na stavbě dálnice k okamžitému zastavení veškerých prací. Prý do vyřešení nových smluv o postupu prací dle rozhodnutí vlády o výstavbě dálnic 2009 - 2012. Z posledního jednání vyplynulo, že do 1. března se rozhodne, zda se dokončí úsek Ravča - Vrgorac, který je prakticky hotov. Chybí maličkost 430 mil. kun. Zakonzervovaní tohoto úseku by stálo 47 mil. kun. Tedy jasnou odpověď, zda mají firmy odvést stroje a propustit část zaměstnanců nedostali. Uvažují o přesunutí na práce do Černé Hory kde Konstruktor Split staví také dálnici. Přímo ze stavby reportáž z Dneviku HR .


31.1.2010 K čemu bude nový výjezd z dálnice ? Úsek mezi Zagvozdem a Ravčou patří k těm nejdelším 29,5km. Proto se zhruba v její polovině rozhodl HAC udělat ještě jeden - nedaleko obce Rašćane. V této imotské oblasti žije velmi málo stálých obyvatel a je zde jen pár malých vesnic. Je tedy z hospodářského a ekomomického pohledu neopodstatněný. Jsou to nevhodně investované peníze, které by se mohli použít k jiným - a to lepším účelům.


30.1.2010 Drastické omezení výstavby silnic a dálnic. Chorvatská vláda v prosinci přijala rozhodnutí o další výstavbě dálnic a silnic s ohledem na celosvětovou krizi a neochotu bank poskytovat úvěry. O tomto nepopulárním kroku se diskutovalo minimálně půl roku a byl přehodnocen původní plán výstavby, také kvůli zadluženosti HACu. Stát by musel totiž od HACu (Hrvatske autoceste, které staví dálnice a většinu tunelů) převzít některé dluhy, aby HAC dostal od Evropské banky další finance a mohl pokračovat v projektech dle plánu.
Dálnice A1 Zagreb - Split - Dubrovnik: dálnice končí v úseku Ravča, který byl otevřen v prosinci 2008 a od té doby v jižní Dalmácii není zprovozněn žádný další úsek. Tak to i zůstane. Úsek Ravča - Vrgorac bude otevřen až v roce 2011 a úsek Vrgorac - Ploče až po roce 2012 bez upřesněného termínu.
Státní silnice: tolik potřebné spojení z budoucí dálnice A1 Karamatiči - přístav Ploče je prakticky hotovo a chybí pouze 700 m mezi Čeveljušou - přístavem. Tento úsek s ohledem na zpomalení výstavby A1 byl také zastaven. Je totiž nejnáročnější a to kvůli nestabilnímu podloží delty Neretvy. V podstatě celá budoucí rychlostní silnice z přístavu až po Karamatiči je na pilotech. Podrobnější informace naleznete zde A1 - A10 a A1 - přístav Ploče. Spojovací nová silnice z dálnice u Zagvozdu na Makarskou riviéru přes tunel Sveti Ilija je také plánována až po 2012. Toto spojení s mořem je velmi potřebné, protože prozatím jediné je průsmykem přes Zadvarje, které je v sezóně neuvěřitelně vytížen. Dále byla zastavena výstavba koridoru 5C z Osijeku přes Beli Manastir na státní hranici s Maďarskem, která navazuje na Bosnu a Hercegovinu. Touto trasou se hodně jezdívalo před občanskou válkou, protože vedla rovnou do střední Dalmácie. Celý dokument vlády najdete zde.


23.1.2010 Oslava tunelu Sv. Ilija. Beze sporu je to jeden z největších dnů v historii střední Dalmácie. Severní Zagvozd Imotského kraje byl spojen s jižním Bastem na mořské pobřeží Makarské riviéry. Stovky lidí ze všech koutů Chorvatska (dokonce i z Hercegoviny) si přijely poprvé projet autobusem čerstvě prokopaný tunel. Stavebníci přerušili práce (na tunelu se pracuje 24 hod. denně), aby tuto slavnost umožnili. Obec Zagvozd připravila pro příchozí občerstvení v podobě pečeného vola a nápojů pro každého, jako kdyby nebyla žádná krize. Na severní straně byly -2 stupně a po projetí 4266 m na jižní stranu tunelu u kamenolomu nad Bastem bylo +8 stupňů a slaný mořský vzduch. Století čekali lidé na tuto chvíli a nyní přijeli, aby byli první a mohli o tom vyprávět svým dětem. Nyní bude třeba najít finanční zdroje na jeho dostavbu, zapojit se budou muset i kraje, protože stát prozatím nenašel v době krize zdroje na další financování stavby. Zdroj Slobodna Dalmacija.


22.1.2010 Tunel Sv. Ilija je proražen. Ve čtvrtek 21.1.2010 13:57 byl proražen tunel a spojila se tak severní a jižní část tunelu Sv. Ilija (kopalo se z obou stran). Od tohoto dopravního spojení s Makarskou riviérou očekává bohem zapomenuté Zabiokovo svůj rozkvět. V této oblasti není v podstatě nic a život se tam po staletí neměnil. Tunel se probíjel dva roky, má délku 4266 m, drží rekord hloubky v Evropě 1336,5 m od vrcholu Biokova a převýšení mezi severem a jihem činí 130 m. V tunelu je také několik obrovských podzemních jeskyní. Jak bude pokračovat výstavba přípojných silnic k dálnici a samotného tunelu se zatím neví. Dobrá zpráva je, že se budou všichni zainteresovaní snažit najít prostředky, aby nebyla stavba zakonzervována, jako jiné projekty silnic a dálnic. Zakonzervování stavby vzhledem ke geologickýn podmínkám v tunelu by stálo více než je dokončení. Po roce nečinnosti by se částečně sám zasypal.


10.1.2010 Pusto a prázdno na dálnici. Po odjezdu posledních turistů s podzimem dálnice Dalmatina osiřela. Chorvatští řidiči dálnici bojkotují kvůli její ceně a jezdí starou trasou od Karlovace na Gračac. O snížení cen či výhodnějších množstevních slevách přes zimní období HAC nechce slyšet. Od výjezdu za tunelem Sveti Rok a dále aut drasticky ubývá. Čím jižněji, tím hůře. Spousta řidičů jede raději kolem moře než by jeli po dálnici za horami, kde bývá také spousta sněhu.


5.1.2010 Zprovozněn obchvat Rijeky. Po 33 letech od začátku stavby dálnice je úsek od Diračja až po Orehovicu konečně čtyřproudý a dálnice je tak v plném profilu. Výstavba 9,6 km dlouhého obchvatu trvala 18 měsíců. Z východní na západní stranu Rijeky netrvá cesta déle než 5 minut zdroj Novi List. V tomto ohledu nelze nevzpomenout na D404 dlouhou 3,5km, která se staví již 6 roků a spojí kontejnerový terminál přístavu s tunelem Pečine. Je to už pomník Rijeky a zatím se část silnice využívá jen jako bezplatné parkoviště. Podobný Kocourkov jako je u nás. Na silnici, u přístavu a i v tunelu byl položen zavěrečný asfaltový povrch (ten se dává až těsně před otevřením úseku) a již nyní je poškozený (plný bláta a kamení) od těžkých náklaďáků a stavebních strojů, které v tunelu Pečine dokončují práce, zdroj Novi List.


1.1.2010 PF 2010 Vše nejlepší v novém roce 2010. Doufáme, že letošní rok nebude ještě horší jak ten loňský. Musíme být trochu optimisté a sluníčko s pohledem na moře nás vždy potěší.


Archiv 2009

24.6.09 Dnes se otvírá most Ždrelac. Dnes ve 12:00 byl otevřen zrekonstruovaný most Ždrelac mezi Pašmanem a Ugljanem. Bohužel se zvedla výška jen o 65cm, takže největší plachetnice i nadále neprojedou. Dočasně bude otevřen i průplav pod mostem od 1. července až do 30. září 2009, aby mohli výletní lodě jezdit na Kornati.


22.6.09 nová mýtnice Demerje ve směru od moře je málo využívána. Na mýtnici Lučko v pondělí (v HR byl svátek) byly 5 km kolony. Mýtnice Demerje, která je jen pro platební karty a ENC byla prázdná s minimálním provozem. V šotu chorvatské televize je názorně ukázáno, jak se platí kartou. Prvně zvolíte řeč, pak do prvního otvoru dáte lístek z dálnice a do druhého dáte platební kartu. Je jedno jak kartu obrátíte, zařízení ji přečte a pin se nezadává u žádných karet. Pokud chcete doklad o platbě zmáčknete tlačítko račun. Vše trvá max 30 vteřin (záleží na vaší rychlosti), karta vyjede do tří vteřin zpět. Nebojte se této platby a ušetříte si hodinová čekání v koloně na Lučku.


19.6.09 Slovinská vláda dnes odsouhlasila nové ceny a druhy dálničních známek platné od 1.7.2009. Pololetní za 35€ budou platit do doby skončení jejich platnosti. Od 1.7. se už nebudou prodávat a jsou zrušené. Tedy předpokládáme, že po nich bude poptávka, protože nové jsou velmi cenově nevýhodné. Roční je zdražená z 55€ na 95€, měsíční bude stát 35€, sedmidenní 15€. Pro motorky je stanovena poloviční cena. Tedy to co požadovali všechny evropské automotokluby nebylo splněno. Nejnižší známka měla být nejméně na 10 dnů a do ceny 10€. Všichni turisté, kteří nemají možnost jet mimo dálnice a silnice pro motorová vozidla, jsou nuceni si koupit měsíční známku za 30€, protože u sedmidenního pobytu u moře potřebujete 8 dnů platnosti.


14.6.2009 Otevřena nová mýtnice Demerje u Zagrebu. V sobotu 13.6.2009 ve 14:00 byla otevřena nová mýtnice Demerje 3,5 km před mýtnicí Lučko u Zagrebu. Je pouze pro průjezd směrem od moře do Zagrebu a podstatně zkrátí kolony při čekání na placení mýtného. Mýtnice je pro bezhotovostní platby (8 průjezdů) a a elektronické ENC (2 průjezdy), tedy nelze platit v hotovosti !!! Před mýtnicí jsou návěstidla, která na tuto skutečnost upozorňují. Po průjezdu novou mýtnicí jedete po nových dvou pruzích dálnice, které jsou souběžné se starou dálnicí až na mýtnici Lučko. Pruhy se napojují na dálnici, až za mýtnicí Lučko viz. prezentace pps a leták pdf od společnosti ARZ, která provozuje dálnici Zagreb - Rijeka.


29.5.2009 Dne 30.5.2009 budou slavnostně otevřeny oba tubusy tunelů Mala Kapela a Sveti Rok, tím odpadnou kolony, které se tvořily o víkendech. Další krok ke zlepšení a zrychlení dálniční sítě, která má náš obdiv v rychlosti výstavby v tak technicky náročných přírodních podmínkách.


28.5.2009 Starý hraniční přechod Goričan opět otevřen. Po intervenci župana medžumurské oblasti, byly revokovány smlouvy mezi Maďarskem a Chorvatskem ohledně uzavření starého hraničního přechodu pro osobní dopravu. Starý přechod bude pro zahraniční turisty otevřen od 1.6. do 31.8. Pro občany Maďarska a Chorvatska po celý rok (příhraniční styk). Na starém Goričanu je velké parkoviště, resataurace, několik směnáren benzinová pumpa, tedy kompletní vybavenost pro odpočinek, která na novém přechodu zatím chybí. Otevírá se také proto, kdyby došlo ke kolonám na novém mostě, aby byla alternativa sjet na starý přechod. Tedy i ten, kdo tankuje LPG bude mít po starostech kde plyn natankovat.


15.5.2009 Zrušení omezení dovozu potravin. Sezóna se blíží a černé prognózy velkého úbytku turistů se začínají naplňovat. Chorvatská vláda už prakticky zrušila všechna restrikce, kterými nás oblažovala v předchozích letech. Další dobrou zprávou je zvýšení limitu dovozu potravin 10kg na osobu, což při čtyřčlené rodině je bohatě dostačující i na delší pobyt.


8.4.2009 Včera byly v 6:00 ráno bez oslav a řečnění otevřeny druhé tubusy tunelů Mala Kapela a Sveti Rok. Zároveň byly zavřeny staré tubusy, které budou doplněny novější signalizací a zabezpečením. V plném dálničním profilu budou oba tunely otevřeny do 30.6.2009 před hlavní sezónou.


31.3.2009 Zrušení formulářů pro děti do 18 let. Chorvatsko zrušilo nesmyslné nařízení kdy děti, které necestovali s oběma rodiči (nebo s někým jiným) musely mít notářsky ověřené prohlášení od rodičů (či souhlas jednoho rodiče), že s cestou souhlasí. Chorvatský parlament schválil novelu cizineckého zákona, kde je tato povinnost zrušena.


1.2.2009 Uzavřen průplav i most Ždrelac mezi Ugljanem a Pašmanem. Jak bylo v loňském roce avizováno byl 30.9.2008 uzavřen průplav Mali Ždrelac. Dojde k jeho prohloubení a rozšíření, aby bylo umožněno proplouvat i větším lodím. Bohužel celá stavba nebude hotova dříve než koncem roku 2009, tedy nelze s touto "zkratkou" počítat v této sezóně. 13.1.2009 byl také uzavřen most spojující Pašman a Ugljan. Bude se zvedat jeho výška, aby mohli proplout i plachetnice s vyšším stožárem. Každý rok zde docházelo k několika nehodám. Prostřední pilíře mostu budou mít od sebe větší vzdálenost a tím i průplav bude širší. Most bude otevřen do začátku této sezóny, tedy koncem června. Bohužel do té doby budou mít obyvatelé Pašmanu i Ugljanu dost komplikovaný život. Doprava mezi ostrovy bude realizována pomocí trajektů, uvažovalo se i o projektu pontonového mostu, který však nebyl realizován.


22.1.2009 Zvýšení propustnosti mýtnice Lučko 5 x. Pro letní sezónu bude dána do provozu nová mýtnice Demerje ve směru od moře 3km před mýtnicí Lučko. Kapacita se zvýší z 2325 vozidel za hodinu na 11150. Demerje bude mít 8 pruhů pro placení kartou a dva pro ENC, tedy jen pro bezhotovostní platby, které už v loňském roce činily 40% z celkového objemu. Ubudou tak kolony, které stávaly až do Jastrebarska. Od stávajících pruhů dálnice na mýtnici Lučko bude Demerje odděleno travnatým pásem a postaveny dva nové pruhy včetně odstavného tak, aby byl zajištěn plynulý průjezd mýtnicí Lučko, kde budou vyčlěněny dva pruhy. Tedy 3,5 km kopie dálnice ve směru od moře. Po avizovanémm otevření druhých tubusů tunelů Mala Kapela a Sveti Rok je to poslední "úzké hrdlo" chorvatských dálnic, pomineme-li místy poloprofil úseku Macejl - Zaprešić ze slovinské strany.


16.1.09 Krátkodobé dálniční známky pro Slovinsko. Tak jak se předpokládalo byli slovinci přitlačení ke zdi, buď budou krátkodobé dálniční známky, nebo nedostanou dotace z EU na dálnice. I tak se jim jejich tah vyplatil, vybrali jen za tři týdny 42 milionů €. Prý se ale nové krátkodobé známky nestihnou závést dříve jak v červenci 2009. Zajímavé je že loni, když zaváděli jen drahé, stihli vše za čtyři měsíce připravit včetně distribuce i když trošku skřípala. Návrh je prozatím na 5-7 a 12-15 €, není ale definitivně rozhodnuto ani o ceně a ani délce.


13.1.09 Za 10 dnů prodáno 1000 pekáren na chleba. Obyvatelé Zadaru skupují pekárny na chléb. Jen co vstoupil 1.1.09 nový zákon o zákazu prodeje v neděli začalo pravé pozdvižení. Chorvaté mají rádi svůj čerstvý chléb (podobá se naší vece) a nemohou si jej teď v neděli koupit. Jestli chtějí čerstvý chléb, musí si ho doma upéct. Z obchodů tak zmizely všechny pekárny, včetně těch nejdražších. Paradox, který nemá obdoby - špatný zákon podpořil prodej bílé techniky. Všechny obchody musí být zavřené, vyjma prodejen na benzinkách, hranicích, nádražích, letištích, přístavech a kiosků, které jsou součástí nemocnic a hotelů. Prodej bude povolen od června do září a v prosinci od 7:00 do 14:00. Opozice tento krok vlády tvrdě kritizuje a obchodní řetězce, včetně združení malých prodejců, chystají odvetu. Také to má dopad na zaměstnanost, kdy se propustí kolem 4000 lidí a propad tržeb se odhaduje o cca 20%. Dost drahá cena za nový zákon, kdy jde ekonomika každého státu do recese.


1.1.2009 PF 2009 Vše nejlepší do nového roku 2009, hodně zdravíčka a štěstíčka. Hezké zážitky z letošní dovolené a hlavně pěkné počasí, kterého v loňském roce zrovna moc nebylo.


ˆnahoruˆ

Archiv - zprávy 2008 a dřívější léta

Zde máte archivní zprávy z minulých let. Sice již nejsou aktuální, ale můžete si udělat představu jak to fungovalo v minulých letech.

Stáhnout archív ve formátu pdf



ˆnahoruˆ