Aktuálně

Zde najdete aktuální informace nejenom z dopravy ale i další zajímavosti o Chorvatsku




12.2.2019
Mocná příroda ukazuje svoji sílu. Velký orkán zasáhl oblast Bračského kanálu a síla větru přesahovala 140km/h. Prohlédněte si fotografie od Ivo Ravliće.

7.2.2019 Černá stavba v Betině na ostrově Murter. Jsou jich stovky možná tisíce, ti co mají velkou kupní sílu a postavení to zkouší znova a znova. Po občanské válce kolem roku 2000 se postavilo neuvěřitelné množství apartmánových domů na černo bez stavebního povolení. Odstrašujícím příkladem je ostrov Vir. Stavební úřady byly velmi benevoletní a nahrával tomu i starý stavební zákon. Za vlády Milanoviče v roce 2011 byl vydán zákon o legalizaci černých staveb. Nebudem rozebírat zda ano či ne, nicméně podle nás to byl jeden z nejhorších zákonů který mladá republika kdy schválila. Kdo měl peníze mohl legalizovat ale tímto krokem měla být učiněna tlustá čára. Všechny další stavby po účinnosti tohoto zákona měly být strženy a stavební úřady okamžitě konat. Tento pozemek je veden jako zemědělská půda pár metrů od mořského břehu. Už při zakládání stavby byla stavební inspekce upozorněna na černou stavbu příslušným resortem obecního úřadu. Než inspekce zareagovala hrubá stavba dosáhla čtvrtého podlaží. Oficiálně se neví kdo je vlastník pozemku ani investor. No ale "jedna paní povídala" že velmi vlivný člověk člen SDP a bývalý poslanec parlamentu. Do celé akce se nyní vložil starosta Tisna Ivan Klarin, který má zájem na urychleném řešení problému v souladu se stavebním zákonem. Archiv korespondence obce Tisno se stavební inspekcí je velmi rozsahlý a bohatý, bohužel činnost či spíše nečinnost odpovědného orgánu je na snadě.

1.1.2019 PF2109 Vše nejlepší v celém novém roce 2019. A aby nebylo takové sucho a horko jako v loňském létě, neb jaro jsme prakticky nezažili. Moře nebývá jen modré ale také temné při západu slunce. Snímek byl pořízen v říjnu 2018 na ostrově Ugljan.

29.10.2018 Jižní orkán "jugo" zasáhl celé chorvatské pobřeží a fotografie chorvatských reportérů ukazují sílu přírody. Ovšem s jakou silou udeřil nepamatují ani nejstarší osadníci ostrovů. Hladinu klidného moře (klidnější bylo pouze pár hodin navečer) zdvihlo jugo až po okraj pobřežních mol a to byla předzvěst orkánu o síle 170kmh. Všechny lokální trajektové linky byly přerušeny a i velké trajekty jako je TIN UJEVIĆ nakonec nevypluly. Vlny dosahovaly výšky přes sedm metrů. Ministr obrany nařídil otevřít vojenský přístav Lora ve Splitu pro ukotvení civilních lodí včetně chorvatské Jadrolinije, které se nacházely ve splitském přístavu. Tato situace ještě nikdy nenastala. Vzhledem k obrovské síle větru vypadávala elektřina i mobilní spojení. Před tím v některých oblastech pršelo a vítr po té vyvrátil mnoho stromů, protože je změklá půda neudržela. Velké škody orkán napáchal také v olivových sadech zejména na odrudách které nemají tak hluboké kořeny.

9.9.2018 Aktivní dovolená na Korčule návrat do pravěku. Aktivní odpočinek to je nový druh dovolené. Vela luka na ostrově Korčula hostila přes tři sta účastníků od čvrtka do neděle. Za spolupráce Chorvatské záchranné služby, obce Vela Luka, turistického sdružení, trekového klubu Strka, bicyklového klubu Timun Split a dalších organizací bylo připraveno několik disciplín v různých věkových kategoriích. Cyklistické trasy 28km, 22km a 10km, běžecké tratě, umělá lezecká stěna i jízda na kajaku. Některé závody začínaly u jeskyně a celá atmosféra se nesla v duchu pravěkých lovců a návratu k prehistorické přírodě a životu v jeskyních. Jedna z účastnic Sanja byla velmi překvapená jak se korčulané o ně postarali - dostatek nápojů, hrozny, fíky a na závěr večera nepřeberné množstvi jídla a pití jako pro nějaké VIP hosty. Počet účastníků z roku na rok roste a ukazuje správnou cestu nových trendů dovolené u moře, která se nemusí skládat jen z koupání a slunění.

15.8.2018 Velika Gospa - svátek Nanebevzetí Panny Marie je bezpochyby jedním z největších svátků pro chorvatské věřící. Přes půl milionu lidí cestuje v letní vánoce do poutních míst po celém Chorvatsku. Oblastí v níž je mariánská úcta zvlášť rozšířena je Dalmácie, jsou tam stovky objektů - kostelů a kapliček zasvěcených Panně Marii. Před staletími tento svátek sloužil také k tomu aby se lidé, kteří žili a tvrdě pracovali v horách dalmátského pobřeží setkali a poveselili se. Např. pouť na náhorní planinu Velebitu Veliko Rujno, která je výšce 900m nad mořem je už uctyhodným výkonem uvažíme li jaké teploty v této době v okolí Starigradu Paklenica panují.

16.7.2018 Neuvěřitelné se stalo skutkem "vatreni" (ohniví) byli ve finále mistrovství světa ve fotbale. A i když skončili druzí byli oslavováni jako vítězové. Připomnělo nám to naše hokejové Nagano. Malá země s necelými pěti miliony obyvatel pokořila všechny fotbalové velmoci světa. Celé Chorvatsko doslova žilo fotbalem a o ničem jiném se nemluvilo. Na zápas s Anglií ve všech větších městech byly instalovány velkoplošné obrazovky Pula, Zadar, Zagreb. Cesta z letiště u Zagrebu do centra na Trg bana Jelačića trvá za normálních okolností 30 minut. Chorvatská reprezentace na to potřebovala neuvěřitelných pět a půl hodiny. Celou cestu lemovali davy lidí a všichni se chtěli s nimi pozdravit. Atmosféra v Zagrebu byla nepopsatelná, kdo to nezažil nepochopí.

5.6.2018 V tuto nezvyklou roční dobu postihlo Istrii velmi špatné počasí. Bouřky s kroupami napáchaly velmi vysoké škody v zemědělství i na objektech. V Pule napršelo tolik, že soustava kanalizace nebyla schopna pojmout takové množství vody a spousta sklepů a obchodů byla vyplavena. Potopeno bylo i hodně člunů v přístavu.

2.5.2018 Na jaře letošního roku byl zahájen projekt velkých investic do chorvatských přístavů. Z fondů EU a financí ministerstva moře, dopravy a infratruktury se rozbíhají rekontrukce, sanace i výstavba jak trajektových přístavů, tak nábřežních mol. Celkem se to týká 28 projektů např. nový trajektový přístav ve Tkonu na ostrově Pašman. Mohl by ulehčit nejfrekventovanější lince Zadar (Gaženica) - Preko na ostrově Ugljan, který je spojen s Pašmanem mostem. Nové přístaviště je 300 metrů od původního. Přístavní molo bude dlouhé 64 metrů s dvěma stáními pro trajekty, prostor pro nakládku a vykládku, včetně parkoviště a dalšího vybavení. Dno v přístavu se prohloubí o čtyři metry, tím se se umožní přistávat i větší trajektům. Celý projekt je zaměřen na lepší obslužnost ostrovů a hlavně zastavení jejich vysídlování.

16.4.2018 Saharský písek v Zadaru. Nejen do Zlínského kraje ale i do Zadarské oblasti dorazil saharský písek. Ráno po dešti Zadar vypadal jako velká blátivá kaluž. Kombinace deště a jemného písku vytvořila na autech i fasádách kašovitou hmotu. Meteorologové předvídají že se bude tento úkaz opakovat častěji.

2.3.2018 Mladá maminka uspěla ve výběrovém řízení na správce Horského domu ve Velké Paklenici (Stari Grad - Paklenica). Výběrové řízení se vypisuje jednou za 4 roky a uspěla mezi čtyřmi muži kteří také postoupili do užšího výběru. Poprvé v dějinách Horského domu bude správcem žena. Tato 32 letá mamka tam bude žít se svým 18 měsíčním synem 365 dní v roce. Správce objektu nedostává žádnou výplatu. Jeho odměnou je prodej lůžek, potravin, občerstvení a služby, které se obykle poskytují horolezcům a horským turistům. Její manžel jí v tom bude pomáhat a zásobovat chatu vším potřebným. Sama Irena dodává, že pro ni to bude práce a pro manžela výlet.

27.2.2018 Sněhová kalamita a silný mráz zasáhly celé Chorvatsko včetně jižního pobřeží Dalmácie.
Zejména oblast Zadaru je velmi těžce zkoušená a za půl roku od léta již byl v této župě vyhlášen 3x mimořádný stav. Po požárech, zničujících záplavách v září sněhová kalamita kterou nikdo nepamatuje. Do okolí Gračace byla nasazena armáda s odklízecí technikou. Vojáci s těžkou technikou zásobovali odlehlé oblasti Liky základními potravinami a i policie pomáhala starým a nemocným lidem. Dálnice přes Gorski kotar od mýtnice Vrbovsko až do Rijeky byla bezplatná pro občany kteří pracují v Rijece. Nebylo totiž možné vůbec udržovat státní silnici a stěží se udržovala dálnice. V obci Delnice napadly přes dva metry sněhu a místní tolik sněhu vůbec nepamatují. V Ninu který postihly v září zničující záplavy pobořily oba mosty a odnesly veškerý písek z pláží teď i zamrzlo moře.

1.1.2018 Vše dobré v celém novém roce 2018. Hodně hřejivého sluníčka nejen na této fotografii ale i v duši.

19.12.2017 Na Ugljanu nalezeno torpédo z války. Mezi obcemi Kali a Kukljica bylo vyzvednuto torpédo z První světové války. Dle zjištění speciální policejní jednotky ze Splitu se jednalo o cvičné torpédo bez výbušné náplně.

24.6.2017 Jedna z největších jachet na světe kotví v Zadaru. Ocean Viktory je jedna z největších a nejdražších lodí, které kdy byly vyrobeny pro soukromou osobu. Má sedm palub dlouhá je 140m a byla vyrobena v Itálii pro ruského miliardáře Viktora Rashnikova. Nyni kotví v Zadarském kanálu proti kolonádě krále Petra Krešemira IV. Zdroj Zadarski.hr.

12.5.2017 Nový letištní terminál v Dubrovníku. Nový terminál má kapacitu přes dva miliony cetujících ročně. Je se čtyřmi vchody přímo na paluby letadel. Součástí projektu byla také úprava přistávací dráhy a technického zabezpečení letiště. V loňském roce mělo letiště skoro dva miliony cestujících. Letos se očekává nový rekord, protože se očekává nárůst turistiky oproti jiným evropským destinacím. Nejvíce turistů je z Velké Británie, následuje Francie a Německo. Zdroj Slobodna Dalmacija.

10.4.2017 Výstavba mostu na Pelješac začne na podzim? Již poněkolikáté odložená výstavba mostu na Pelješac by měla začít letos na podzim. Most by měl být hotov za 3,5 roku s tím, že ostatní části by měly být ukončené nejpozději do roku 2022. Projekt ma tři části: samotný most, obchvat Stonu a příjezdové silnice k mostu. V případě, že nebude možné financovat projekt z fondů EU, bude jej financovat chorvatská vláda. Tak by byl konečne spojen jih Chorvatska bez nutnosti přejíždět 17km území Bosny a Hercegoviny, když nebyla možná dohoda vedení dálnice přes jejich výsostné území bez hraničních kontrol. Zdroj Novi List.

12.3.2017 Bude ohrožena výstavba nového mostu na Čiovo? Jedna z největších stavebních firem v zemi Viadukt je v druhotné platební neschoptnosti a nemá na výplaty svých zaměstnanců. Může dojít ve firmě i ke stávce. Tímto krokem by mohl být ohrožen termín dokončení stavby a to 15.6.2017 před začátkem sezóny. Samozřejme tím by byl i snížen zisk z turisticke sezóny na tomto ostrově. Viadukt je zainteresován na několika významných státních zakazkách, jako je třeba výstavba nové haly letiště v Zagrebu. Zdroj Slobodna Dalmacija.

3.3.2017 Požár v Horní Podgoře vypuknul v 15:00 v místě Vrutak, kde je většina zemědělské půdy. Na lokalizaci požáru přijely jednotky z Makarské, Podgory, Tučepi, Brely a Bašky Vody. Požár byl uhašen v 16:30 a dále se naštěstí nešířil. Zdroj Slobodna Dalmacija.

25.2.2017 Zdražení mýtného na chorvatských dálnicích. Zdražení chorvatských dálnic o 15% probíha v souladu s podmínkami Světové banky na refinancování půjček z dob výstavby dálnice. Původní požadavek Světové banky o 30% ovšem nebyl akceptovatelný. V první fázi bude sjednocena cena za jeden kilometr dálnice obou velkých společností, ktere provozují chorvatské dalnice a to HAC (Hrvatske autoceste) a ARZ (Autocesta Rijeka Zagreb). HAC zvýší ceny o 5% a tím se sjednotí cena s ARZ. Druhá fáze bude zvýšení ceny pro letní období od 1.7 do 31.9. a to o 10%. Zdroj Novi list.

PF 2017 - přejeme všem v novém roce hodně štěstí, zdraví a slunce v duši. A také samozřejmě dobré počasí na dovolené.

2.12.2016 Špatná úroda oliv na ostrově Brač. Na letošní sběr domácí na Brači chtějí co nejdřive zapomenout. Úroda je poloviční někde i ještě horší. Jeden z významných pěstitelů oliv letos sklidil 2 tuny oproti loňským 17 tunám. Bohužel pavoučí očko a olivové mušky zlikvidovali velkou část úrody. Na Brači se z velké části sbírají olivy ručně, ctí se tímto tradice i když strojně to jde 10x rychleji. Zdroj Slobodna Dalmacija.

5.11.2016 Stěhování vysílače z pevnosti Svatý Michal na ostrově Ugljan. Po dlouholetém právním boji uspěla obec Preko převést kulturní památku pevnost Sveti Mihovil do své správy. Tento skvost od konce občanké války hyzdí obrovská 80 metrová vysílací věž, která zde byla uprostřed pevnosti postavena bez povolení. Z pevnosti ve výšce 265m která pochází z 12. století je nejkrásnější pohled jak na celý Zadarský kanál, tak na Kornati. Dovolujeme si tvrdit, že jiné tak nádherné místo v Chorvatsku ani snad není. Vysílač se přestěhuje na vedlejší vrch Mala Glava. Stavební povolení pro započetí stavby bude platit ještě několik měsíců ale od provozovatelů vysílače došlo k technickým změnám stavby, které bude nutno zapracovat do stavebního povolení. Pokud nedojde k průtahům, tak v příštím roce započne oprava této kulturní památky z fondů EU. Zdroj Zadarski list.

7.10. Rekordní turistická sezóna. Pomalu se začíná statisticky zpracovávat letošní návštěvnost turistů v Chorvatsku. Státní statistický úřad se sice mírně liší od agentury e-Visitor, která zpracovává pouze ubytování v komerčních objektech, nicméně návštěvnost a počet přenocování neustále rostou. Oproti loňskému roku od ledna do sprna se zvýšila návštěvnost o 7,2% a přenocování o 8,2%. To je přes 80 milonů noclehů, předpokladá se že tržby v turistickém ruchu v tomto roce překročí poprvé 8 miliard Eur. Domácí turisté se podílejí na turistickém ruchu 7,2%. Zdroj HRT TV.

14.9. Dubrovník opět pokořil rekord. V letošní velmi vysoké návštěvnosti starobylého Dubrovníku padl rekord v počtu přespání v ubytovacích zařízeních o 20 dnů dříve, než v loňském roce. Je to 12% nárust oproti roku 2015. Od začátku roku do poloviny září bylo zaregistrováno 3 miliony přespání v tomto architektonickém skvostu jižní Dalmácie. Zdroj portál Oko.

22.8. Otevřen podzemní bunkr v kaňonu Velika Paklenica. Po 14 letech práce a investicích za 20 miliónů kun se otevřel bývalý podzemní bunkr budovaný v období studené války. O jeho vybudování rozhodl Josip Broz Tito na začátku roku 1950, kdy se schylovalo k válce s bývalým Sovětským svazem. Projekt byl tak utajený, že velmi dlouho se o něm vůbec nevědělo. Po smrti Stalina v roce 1953 došlo k uklidnění situace a 500 vojáků a technika stavbu opustili. Vstup do bunkru byl zabetonován na znamení usmíření se s velmocí. Ovšem projekt byl ohromný v 80 metrové hloubce přes 2000 metrů čtverečních plochy, mělo tam vyrůst zázemí s kompletní infrastrukturou, malé město. Obrovskou výhodou také byly podzemní prameny vod z Velebitu a prakticky nemožné jakékoliv bombardování dané polohou. Po 40 letech na začátku srbské agrese a to v roce 1991 je vchod do podzemí vybourán s nadějí, že tam bývalá jugoslávska armáda měla ukryté zbraně a techniku. Vojáci chorvatské armády prošli celý bunkr a nebylo tam vůbec nic. Bunkr byl až do roku 1997 používán jako tajné skladiště zbraní. Teď po 63 letech od jeho výstavby se znovu otvírá ale pro turisty. I při horkých letních dnech je zde stabilní teplota 15C. Bude tu otevřena i stálá zdravotní ambulance pro návštěvníky kaňonů Paklenice. Dále zde bude kavárna, prodejna suvenýrů a další zázemí potřebné pro horolezce. Velmi pěkně je zpracovaný podrobný článek na protále Jutarnji Vijesti.

16.7.2016 Černá sobota, s neuvěřitelnou shodou nešťastných náhod, kolona přes 50km. Tisíce lidí uvízlo v koloně už před polednem, začínala u odpočívadla Nadin Zadar2 přes Posedarje, Maslenický most k tunelu Sveti Rok a stále narůstala. Nabývale špatné počasí s obrovskou vichřicí zachvátilo chorvatské pobřeží. Nebylo už kudy jet protože i jadranská magistrála byla kvůli požáru od 11:30 zavřená. Prakticky bylo jediné řešení: přerušit cestu sjet z dálnice a zůstat do večera v nějakém letovisku pobřeží, nebo dědince kolem dálnice. Dotklo se to jak státních silnic tak i dálnice A1. HAC opakovaně varoval všechny před cestou jak k moři tak od moře a ti co byli v autech, aby vůbec nevystupovali z důvodu své bezpečnosti. Rychlost větru byla rekordní největší od začátku roku, viadukt Božić 148Km/h a Maslenický most 132Km/h. Takové podmínky zde nejsou časté ani v zimě. Bohužel státní orgány situaci naprosto nezvládli a nikdo turistům nepomohl ani lahví balené vody. Po 19:00 byla ještě kokona 18Km a dálnice byla otevřena jen pro osobní vozidla. Ten kdo tuto sobotu cestoval od moře nebo k moři si zažil skutečné peklo, kdy příroda ukázala svou odvrácenou tvář. Zdroj Novi list.

1.6. Mořské varhany a Pozdrav slunci v Zadaru jsou na poštovních známkách. Zadar byl vyhodnocen jako nejlepší destinace pro rok 2016 a to byl impuls pro vytištění známek - nových symbolů Zadaru - Mořské varhany a Pozdrav slunci, které jsou na molu u nábřeží. Náklad každého motivu dosáhne 100 tisíc výtisků. Nominální hodnota s motivem Pozdrav slunci je 2,80 HRK a Mořských varhan 4,60 HRK. Zdroj Slobodna Dalmacija.

14.5. Výstavba nového přístavu v Novi Vinodolski. To co po léta chybělo v Novi byl přístav pro plachetnice a další lodě turistů. Výstavba v zátoce Muroskva začala už po loňské turistické sezóně a pokračuje rychlým tempem. Přístav bude mít 170 míst a suchý dok pro 120 lodí na přezimování. První plachetnice bude možné ukotvit už v letošní sezoně. Koncesi získala firma Navicon z Novi Vinodolski, která se jako jediná přihlásila do veřejné soutěže. Investorem je švýcarská firma Mitan Handels AG. Investice celého projektu je cca. 5,5 mil. eur. Zdroj Grad Novi Vinodolski.

14.4. Vstupné na hradby Dubrovníku stále zdražuje. Pro letošní rok byla schválena částka 120Hrk a pro přístí sezónu je částka navýšena na 150HRK. Tímto chce Spolek přátel dubrovnických památek, který má hradby pod svou správou eliminovat počet návštěvníků, který stoupá geometricku řadou. Otázkou je jestli vysoké vstupné odradí méně movité turisty od návštěvy této jedinečné památky. Zdroj Dubrovački vjesnik. Také parkovné dosahuje letos závratné částky. V centru kolem hradeb byla schválena cena 40 HRK za hodinu. Zdroj NET HR.

10.3.2016 Most na otrov Čiovo bude hotov do konce roku 2016. Letošní deště dost brzdí výstavbu mostu Trogir - Čiovo, proto práce probíhají i v nočních hodinách, aby byl dodržen harmonogram prací. Most bude mit délku 521m o šířce 13m. Na stavbě mostu pracuje 150 dělníků včetně potápěčů. Mořské podloží je velmi nestabilní a je třeba hodně hlubokých pilotů pro základy mostní konstrukce. Cena projektu činí 208 milionů HRK, financována z 85% z protředků EU. Zdroj Slobodna Dalmacija a Viadukt HR.

5.2.2016 Výstavba nového terminálu letiště Split. Staré prostory už naprosto neodostačují ke stále stoupajícímu počtu cestujících v letních měsících. Nová budova terminálu bude navazovat na stávající komplex letiště. Zejména bude rozšířeno také parkoviště o 35500 m2. Nová budova terminálu bude mít -1. patro technická část, 1. patro odbavovací hala a 2. patro galerie restaurace a Business Class salonek. Celková hodnota projektu činí 450 milionů HRK a stavba má být dokončena do června 2018. K tomu bude vybudována nová přístupová silnice Kaštel Gomilica-Kaštel Stari, která bude z 85% financována ze zdrojů EU. Zdroj Poslovni HR.

1.1.2016 PF 2016 - přejeme všem v novém roce hodně štěstíčka a sluníčka. Toho sice bylo v loňském roce až dost ale co je moře bez slunce. Sluníčko svítilo i celé září a tak pěkné počasí u Jadranu koncem sezóny už dlouho nebylo.

24.7. Katastrofální požár na Pelješacu. Po dlouhotrvajícím suchu vypukl na poloostrově Pelješac velmi ničivý požár, který se nedařilo několik dnů dostat pod kontrolu, zejména kvůli větru. Hořet začalo už 19.7. a až pátý den si mohli stovky hasičů trochu vydechnout. Zasaženy byly zejména oblasti kolem horní části Pelješace Janjina, Sreser a Brijest. Zhořelo kolem 3500 hektarů nízkého porostu ale bohužel také vinohradů a polí se zemědělskými plodinami. Rozsah škod je opravdu obrovský a bude třeba i státní finanční pomoci pro postiženou oblast. Zdroj Slobodna Dalmacija.

18.7. Zatím nejhorší prázdninový víkend při sobotní směně turistů u moře. Překonat vzdálenost Zagreb - Lučko a Bosiljevo 2 kde se rozdělují směry na Rijeku (Istrie, Kvarner) a Split (Dalmácie) o cca. délce 60km trvalo v sobotu dopoledne neuvěřitelné 4 hodiny. A to nemluvíme o slovinské dálnici, která se stala parkovištěm, stálo se zde dlouhé hodiny za 11€. Při cestě od moře byla mýtnice Demerje která je jinak určena jen pro bezhotovostní platby a ENC povolena i pro hotovostní platbu, aby se ulehčilo přeplněnému Lučku kde byla kolona přes 7km. Před tunelem Sveti Rok nehoda a kolona 12km. Split přístav přeplněn přistaveny náhradní trajetky, na letišti ve Splitu se nedalo pomalu pohnout totálně přeplněné. Zdroj Slobodna Dalmacija - HAK.

19.6.2015 Prodloužený víkend začal na dálnici kolonami. U tunelu Čelinka se převrátil kamion s toaletním papírem a tak chorvaté kteří mířili k moři za odpočinkem na prodloužený víkend si postáli několik hodin v koloně. Policie dále odkláněla dopravu na starou cestu přes Gračac. Cestovalo se tak dále v koloně a dojezdový čas např. ze Zagrebu do Zadaru se prodloužil o 3 hodiny Zdroj Jutarnji list.

1.4.2015 Nový trajektový přístav Gaženica v Zadaru. Dne 30. března ministr námořní plavby, dopravy a infrastruktury zahájil provoz v novém zadarském přístavu Gaženica. Nachází se 3,5 kilometru jihovýchodně od historického jádra města. Značně odlehčí starému městskému přístavu v centru města, protože se do nového přístavu současně přemístil veškerý trajektový provoz. Lodní a rychlé lodní linky budou nadále přistávat v městském přístavu. Bohužel pro ty co byli na dovolené na některém z okolních ostrovů již není možnost při výletu bez auta přistát přímo v historickém jádru města. Spojení přístavu Gaženica s centrem města zajišťuje autobus č. 9. Pro motoristy má velmi dobrou dostupnost. Od dálnice A1 výjezd mýtnice Zadar2 vede do Gaženice nová rychlostní silnice D424 (délka 17,6 km). Lodní řády a ceny zůstavají stejné. Pro obyvatele ostrovů Pašman a Ugljan byla zavedena lodní linka č. 409 Zadar – Preko jako náhrada za trajektovou linku na stejné relaci, která byla přemístěna do Gaženice. Linka umožní obyvatelům ostrova Ugljanu i sousedního Pašmanu přímé spojení s historickým centrem města, kam každodenně cestují do práce, škol, na úřady, k lékaři atp. Jedná se o nevytíženější trajektovou linku v Chorvatsku. V loňském roce bylo na relaci Zadar Preko přepraveno 1,65 milionu cestujících. V tomto novém přístavu mohou přistávat i ty největší lodě, takže se také zvyší návštěvnost turistů velkých zaoceánských lodí, které dříve kvůli nízké hloubce nemohli v Zadaru zakotvit. Zdroj 24sata.

3.5.2015 Orkán sužuje celé jadranské pobřeží i vnitrozemí. Na pobřeží panuje velmi špatné počasí a i ti nejstarší obyvatelé nepamatují tak silné větry. Vítr dosahoval rychlosti přes 200km/h a převrátil i naložený kamion s návěsem. Dálnice je v některých úsecích uzavřena a také je omezen provoz na jadranské magistrále kolem moře v některých místech úplně přerušen. Žádne trajekty nejezdily, dokonce ani linka na Brač, která nebyla nikdy přerušena až poprvé letos. Také velmi pršelo např. v Dubrovníku za 22hodin spadlo 178l na metr čtvereční. Spousta domácností je bez elektřiny a opravy nelze provadět kvůli velkému větru. Zdroj informací chorvatská televize.

17.2.2015 Na ostrově Hvar byl dokončen a otevřen nový obchvat Poljica - Jelsa. Dnes premiér Milanović slavnostně otevřel novou silnici z Poljice do Jelsi od trajektu ze Sučuraje. Z části byla zrenovovaná a rozšířená původní silnice a z části vede jinou novou trasou. Úsek Poljica Jelsa byl nejhorší z celé silnice Sučuraj - Jelsa. Tím bude značně ulehčena cesta ze Sučuraje do tohoto oblíbeného letoviska. Hodně turistů odrazovala návštěva ostrova špatné silnice Sučuraj - Jelsa zejména úsek Poljica - Jelsa, kde byly doslova pravouhlé zatáčky a úzká silnice. Druhým argumentem vysoká cena trajektu Split - Stari Grad na Hvaru. Nyní by měla pokračovat rekonstrukce D116 z Poljice na Sučuraj za přispění evropských fondů. Zdroj informací Slobodna Dalamacija

25.1.2015 Zpoplatnění dálničních úseků kolem hranic a velkých měst v Maďarsku. Od 1.1.2015 došlo ke změně bezplatných dálničních úseků kolem příhraničí a velkých měst. Podle nové mapy nebude možné už jezdit přes Rajku na rychlostní M15 a dalnici M1 na Cornu. Přibyly i nové úseky na trase hlavního tahu 86, které jsou zpoplatněné. Obyvatelé příhraničního Mosonmagyarováru budou mít jistě velkou radost z nárůstu dopravy v sezóně. Další informace můžete sledovat na tomto fóru.

ˆnahoruˆ

Archiv - zprávy 2008 a dřívější léta

Zde máte archivní zprávy z minulých let. Sice již nejsou aktuální, ale můžete si udělat představu jak to fungovalo v minulých letech.

Stáhnout archív ve formátu pdf



ˆnahoruˆ