ostrov Ugljan - doprava




Doprava na ostrov Ugljan

Je možné zvolit několik variant cesty. Někdo kombinuje Rakousko-Maďarsko-Slovinsko, někdo zase Slovensko-Maďarsko-Slovinsko atd... Každá varianta má svoje pro a proti a je na vás, jak se rozhodnete hlavně s ohledem na momentální situaci a termín. Podrobné mapy včetně vyznačené základní trasy, cestovních itinerářů a místa pobytu zasíláme e-mailem nebo poštou po složení zálohy za pobyt spolu se smlouvou. Nahoře v odkazu ÚAMK jsou všechny potřebné informace a dopravní předpisy jednotlivých států.

Varianta Rakousko :

Dálniční síť v Rakousku je směrem do Slovinska kompletní a pokud máte i slovinskou dálniční známku můžete přejet i skoro celé Slovinsko po dálnici, informace zde. Kdo nechce platit slovinskou známku může použít alternativní objížďky po státní (cesta trvá cca. 1 hodinu). Podrobné informace naleznete v tomto vlákně na fóru.

jedna z variant:


ČR - Graz - Maribor - Macelj - Zagreb – Karlovac – Bosiljevo II (plynulé odbočení na Dalmatinu A1) – Sveti Rok (tunel 5 km) - Zadar1 (mýtnice) – Zadar (trajekt)- trajekt na ostrov UgljanPreko – Ugljan

Varianta Maďarsko :

Někteří řidiči využívají i pro pohodlnější cestování maďarskou dálnici a napojují se na chorvatskou dálnici A4 na Goričanu nicméně časově je to stejné, protože po dálnici se najede o hodně více km. Hlavní tah maďarské státní silnice č.86 prochází již třetím rokem zásadní rekonstrukcí, protože už byla v katastrofálním stavu. Podrobné a aktuální informace najdete v tomto vlákně na fóru.

jedna z variant:


ČR - Bratislava - Csorna - Szombathely - Zalaegerszek - Nagykanizsa - Letenye - Goričan - Zagreb – Karlovac – Bosiljevo II (plynulé odbočení na Dalmatinu A1) – Sveti Rok (tunel 5 km) – Zadar1 (mýtnice) – Zadar (trajekt) - trajekt na ostrov UgljanPreko – Ugljan

Trajekt na ostrov Ugljan

Trajekt jezdí ze Zadaru na ostrov Ugljan do obce Preko. K dispozici máte jízdní řád a ceník. Vše je ve formátu pdf. Pro lepší orientaci se můžete podívat na mapu zde.


Informace k cestě

Pokud je uzavřen dálniční Maslenický most, zpravidla je uzavřen i tunel Sveti Rok, neboť z jižní strany od moře dosahuje nárazový vítr ve skalách Velebitu zhruba stejných hodnot jako dole u Maslenice.

Dálniční Maslenický most bývá často zavřený pro velké poryvy větru. Naštěstí byl dán v červnu 2005 do provozu také znovu postavený starý Maslenický most, takže alternativa objížďky v případě odklonu z dálnice je mnohonásobně kratší, než před tím a minimálně ušetříte hodinu.


Cesta na Ugljan
Od mýtnice Lučko (Zagreb) jedete po dálnici směr Split a vyjedete z dálnice mýtnicí Zadar1. Sjezd ke trajektu v Zadaru trvá 30 minut. Zde se v přístavišti nalodíte na trajekt na ostrov Ugljan. Alternativou je stará cesta přes Plitvická Jezera (odbočení do Karlovace) s napojením na dálnici u Udbiny mýtnice Gornja Ploča a tunelem Sveti Rok po dálnici opět do Zadaru. Případně jestli si chcete prohlédnout starý Maselnický most (nově postavený) můžete jet po staré silnici okolo Novigradského moře a pohoří Mali Alan až do Zadaru.

Obecné informace

Kritická je vždy cesta v sezóně z pátku na sobotu směrem k moři a sobota, neděle směrem od moře. Spousta touroperátorů má střídání v sobotu a nechtějí tento systém měnit. To má samozřejmě za následek obrovský nápor na hlavní silniční tahy. Aby bylo odlehčeno mýtnici Lučko u Zagrebu, kde se sjíždějí oba směry od Maďarska a Slovinska (Rakouska), byla postavena nová bezhotovostní mýtnice Demerje 3 km od Lučka (platby kartou bez zadávání pinu), je ale jen pro směr od moře. Bohužel je pořád málo využívána a i když průjezd včetně odbavení nezabere více jak 2 minuty, tak řidiči jezdí na hotovostní mýtnici Lučko kde bývají stále velké kolony a pro směr z vnitrozemí na moře nemohou uvolnit více budek, přitom Demerje je prázdné.

Připomínáme, že je třeba dodržovat předpisy zejména rychlosti. Tolik policejních hlídek a radarů (zejména pátek, sobota, neděle) co napočítáte v Chorvatsku za jednu cestu, u nás hned tak neuvidíte (náš Kryštof je slabý odvar). Velmi toho využívají, neb policie také něco stojí. Na "rovince", kde je naprosto pro nás nepochopitelně snížená rychlost na 50Km můžete radar potkat nejčastěji. Důrazně doporučujeme dodržovat dopravní přepisy, aby jste neměli velká vydání. A ještě jedna rada - nejezděte první v koloně může se stát, že vás vyberou jen proto, že jedete první. Povrch většiny silnic ve vnitrozemí je celkem kvalitní a nový, zejména v okolí hranic s Bosnou. Důvodem byla válka, kdy srbové spoustu silnic rozbili. Jadranská magistrála je kvalitní jak kde. Např. v okolí Crikvenice, Splitu či Zadaru jsou velmi kvalitní (dokonce i čtyřproudé), jinde máte pocit, že jste snad sjeli z cesty a jste na nějaké „polňačce“. Nikam nespěchejte - jedete na dovolenou a ušetřených 10 minut vás může stát v lepším případě spoustu peněz, v horším havárii.

Kdo trochu vládne chorvatským jazykem se může podívat na průběh výstavby jednotlivých úseků přímo na jejich stránkách. Družstvo „Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. „ má na starosti úsek Zagreb - Rijeka a společnost „Hrvatske autoceste d.o.o. „ úsek Zagreb – Split. Zagreb - Macejl má na starosti společnost Autocesta Zagreb - Macejl